tisdag 15 september 2009

Parkin ut på Hagmyren

Det blev bara en av hästarna som kom med när anmälningarna var klara i går.

Newyorken blev 7:e reserv på Bollnäs där hela 50 hästar anmäldes och 12 fick starta. Otroligt många för att vara en vanlig lunchtravsdag.

Då jag inte vill köra "snabbjobb" på bana med henne och det dröjer ända till den 10 oktober innan min avstängning är avtjänad så innebär det att jag för första gången sedan hon kom hit antagligen får "leja" kusk på henne så att hon får starta på.

Det finns ett bra lopp nästa fredag på Bergsåker.

Det är "Kenth Åkerlunds 1000-klubbsmatch" på Bergsåker. Där inbjudna kuskar som vunnit 1000 segrar eller fler får köra de anmälda hästarna.

Det borde ju inte bli sämre i alla fall med tanke på min segerstatistik .
Anmälan på måndag.

Parkin däremot kom med i sitt lopp på Hagmyren. Vi startar på 20 meters tillägg i ett STC-lopp för treåringar. Jag hoppas och tror att han ska kunna hävda sig bra även där.

Han borde ju ha fått lite hårdhet av att möta äldre hästar och av att gå sina "repor" i spåren. Kan jag bara komma vettigt till och inte tappa så mycket på det inledande varvet så hoppas jag på en framskjuten placering.

Då har jag ju något att njuta av under min ofrivilliga frånvaro den kommande tiden.

Men men vi får se vad som händer.

Norma går det väl sämre med.

Var inne på Bergsåker och körde i lördags. Funkade inte alls bra och jag tror det är dags för en ny spruta i bakknät. Eller möjligen i båda.

I längden fungerar det ju inte att spruta en häst så här mycket men i det här fallet har jag nog inget val.

Tråkigt men ska det gå att göra tävlingshäst av henne är det nog enda chansen.

Har fått tid för koll hos PH-vet på tisdag den 22/9, vi får väl se sedan vad som händer.

Är ju annars en fin häst som visar fart.

Den 1 oktober är karriären över helt för gamle Hibbitt då träder STC vaccinationsobligatorium i kraft och alla hästar som ej är vaccinerade får då automatiskt startförbud.

Gamlingen trivs annars skapligt med sin tillvaro som "gårdshäst" här hemma och är oförskämt pigg för sin ålder.

Men hade han inte haft så sköra ben hade han nog föredragit en fortsatt tävlingskarriär istället för att gå här och skrota.

I bland visar han upp en viss frustration över tillvaron. En frustration han tar ut på Parkin genom att bita honom så blodvite uppstår.

Ofta sker detta när han varit borta från hagen ett tag för att starta eller något, så man kan ana en viss avundsjuka.

Dom är roliga djuren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar