tisdag 29 september 2009

Trevlig resa och Newyorken fick en matlapp

Det var en trevlig resa vi var på Anette och jag när vi åkte med Birka Paradise på Rixallsvensk kryssning.

Vi träffade många trevliga människor med travintresse, bland annat delade vi middagsbord med ett äldre par från Skåne som hade en andel av ca 5000 i Maharajah.

Just detta var ju inte så speciellt, att äga en pytteliten del i en fantastisk häst, däremot deras berättelse om hur de genom lottdragning eller något liknande, blivit utsedda till att representera som ägare i självaste "Derbyt".

En upplevelse och en berättelse om det hela som var utöver det vanliga kan jag säga.

Fantastiskt trevliga människor dessutom. De hade även en andel i Skånes bidrag till Rixallsvenskan, Yoggi Hornline.

Träffade även på några härifrån som var av det trevligare slaget och som jag aldrig träffat förut. Johan Sundberg, Bergsåkers VD var en person som jag aldrig pratat med tidigare men som jag fick ett gott intryck av.

Ångrar inte attvi for på resan.

Mycket trevligt!

Väl hemma igen så var det start för Newyorken på Bergsåker. Eftersom jag var avstängd och dessutom saknade de 1000 segrar som var minimum för att delta i Kenth Åkerlunds tusenklubbsmatch (hade nog inte blivit inbjuden i alla fall) så hade jag anlitat Bo Eklöf som kusk.

Något som uppmärksammades rejält av Bergsåkers tipsguru Börje Andersson som upplyste publiken via högtalarsystemet om "att det var en klar förbättring nu när Björn Persson klivit ur vagnen och ersatts med Bosse Eklöf" och att New York City nog kunde vara att räkna med i dagens lopp.

Nu är det ju aldrig så enkelt i trav som att bara byta kusk så är det klart att vinna lopp.

Men för egen del så var det roligt att Herr Eklöf inte ville ändra på något innan, utan att allt var bra med utrustningen.

Det enda han tyckte efter värmningen var att jag kanske skulle behandla henne i höger bakknä.

Efter loppet som innebar ett sjättepris, så var han mest brydd: "Va fan, hon känns så fin och rejäl, men jag fick ingen fart på henne alls mot slutet"

Välkommen i klubben säger jag bara.

Bosse är en av de tränare jag gillar bäst. Även om han förr i tiden oftat dömde ut hästar och sådant så har han alltid uppträtt schysst mot mig i loppen och även under alla år hälsat och varit trevlig.

Tyvärr, så har han aldrig lyckats köra in några pengar åt mig förrän nu.

För "Newyorkens" del blir det träning här hemma tills jag är körklar igen.
Ingen mening att jaga lopp, framförallt när det inte blir någon märkbar förbättring med andra kuskar.

Parkin har haft ett typ "brännsår" i karleden på ett bakben några veckor och det har irriterat honom lite. Nu verkar det som om det börjar ge med sig och då hoppas jag det blir lite bättre framöver.

Annars ska han få gå lite provlopp nu när jag ändå är avstängd, mest för att träna sig att gå i ryggar.

Vi börjar antagligen redan imorgon med detta.

För övrigt så har jag beställt en ny dress.

Eftersom jag är för tjock så klarar jag mig inte en vinter till i min allvädersdress från 1995.

Den kommer jag hädanefter enbart att använda sommartid, eftersom jag knappt får plats i den med mer än ett par kalsonger och en t-shirt på mig.

Och med endast det under blir det nog rätt så kallt på vintern.

Den nya dressen var rätt dyr och eftersom jag inte har någon sponsor så vill det till att jag kör in några kronor även i höst.

Så det blir ingen vintervila än på ett par månader.

Vi kör på som vanligt en bit in i november, sedan blir det någon veckas vila innan vi ändrar träningsupplägg till "vinterträning".

Både hästarna och jag börjar bli lite trött på "grusgropsträningen" nu.

Är det någon som vill dela ut lite sponsorpengar för reklam på en dress så är det bara att hojta till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar