onsdag 12 maj 2010

Kusken som inte kan vinna

Det verkar som om det inte är meningen att jag ska vinna några lopp.
Idag trodde jag på vinst.

Det gjorde jag redan när jag såg startlistan.

Men icke.

Det vill sig inte.

Idag var jag i och för sig bara en halv löängd efter vinnaren och förbi bara metern efter mål, men vad hjälper det.

Loppet som sådant innehöll bara fem hästar och vi satt i fjärde inner.
Vi följde med i attack 700 kvar men i ingången till sista sväng strulade det.

Den framför mig bröt ut och lämnade öppet för den i rygg på ledaren att slinka ut, varvid jag kom i kläm mellan den i rygg på den som slank ut när den som bröt ut vek tillbaka in i andraspår igen.

När jag väl fick fritt hade ledarhästen ryckt åt sig några längder och även om Parkin avslutade sinnesjukt fort upploppet ner så hann vi inte dit. Jag klockan honom på ATG:s lopparkiv till 15 hela sista varvet och då var det inte körning förrän sista 300 metrarna.

Den som vann avslutade sista 500 på 1,13 och på den tog vi in tre fyra längder, bara på upploppet.

Inte mycket att säga om.

Parkin börjar bete sig som en riktig häst, även om man inte ska dra för stora växlar av det här loppet.

Newyorken var också hon sjukt bra i fredags. För ovanlighetens skull galopperade hon i starten så var säkert 50 meter bakom alla andra imnan hon ställde sig i trav igen. Därefter körde vi ikapp invändigt, och fick inte fritt förrän inne på upploppet och då förvånade hon mig genom att "raketspurta" till ett fjärdepris. Dessutomn fick vi köra sick-sack mellan hästyar och hade inte riktigt fritt någon gång.

Hon har form även hon. Ny start på fredag för henne på Dannero.
Hur det blir med försäljningsplanerna vet vi inte ännu. Jag har sagt att får dom inte det begärda priset för henne (ett pris jag tycker hon är värd), kan jag köra på ett tag till.

Det är en för trevlig häst för att hon ska riskera at haman hos en massa hästhandlare. Det är skönt att veta att ägarna är av samma åsikt som mig i det fallet.

Så vad vet man, hon kanske blir kvar här ett tag till.
Annars kan jag också meddela att jag faktiskt slog till och köpte en till häst igår. Det är ett femårigt sto som kommer från Skövde.

Det är bra att få tillbaka lite skattepengar ibland.
Hon heter Prevenue och har samma moderstam som Parkin och Norma men en annan och lite framgångsrikare gren, hon är bland annat syster till Present som tjänat närmare 2 miljoner.

Prevenue är som namnet antyder efter Lutfi Kolgjinis gamle storfräsare Revenue har tjänat 14 700 kronor och mest galopperat i sin karriär. Hon har dock ett 16,6 rekord på auto kort så fart finns.

Hon anländer väl här om någon vecka, troligast när Hibbitt åker på bete. Eventuellt inhyser jag honom någonstans ett par veckor om jag tar hem henne tidigare. det gick bra att ha henne kvar därnere ett tag så nu går hon på bete.
Det var väl allt

Hej då

2 kommentarer:

  1. Hej där, kommer det en bild på nya hästen snart?

    SvaraRadera
  2. Det kommer en bild när jag fått tillbaka min dator. Men det verkar dröja...

    SvaraRadera