tisdag 1 juni 2010

Testar och uppdaterar

Hej alla ni som följer den här bloggen.

Det var några veckor sedan jag skrev något nu.

Jag har fortfarande inte fått tillbaka min rätta dator, men jag testar ändå att blogga lite. Har trixat lite genom att ta tillbaka en del filer från servern och testar att lägga upp dem på sidan och ser om det funkar.

Här på Blogger går det ju att blogga i alla fall.

Sedan sist har det hänt en del.

Jag har fått hem Prevenue.

Hon är cool och snäll i all hantering, men blir lite väl stressad när selen kommer fram, och vill helst bara försöka trava iväg när vi kör iväg, men det jobbar jag med och jag tycker redan att hon är mycket bättre på bara två veckor.

"För att kunna springa måste man först kunna gå" var det en gammal hästkarl som sa någon gång och det håller jag med om fullständigt, och det är det vi jobbar med nu.

Om det blir "häst" av henne låter jag dock vara osagt än så länge , men jag känner mig smått optimistisk, även om jag ännu ej kört en meter "spring" med henne.

Hibbitt har idag lämnat Storjorden, efter två veckor hos grannarna Wikner/Andersson åkte han på bete i Töva i morse. Han går nu med två gamla nordisar och det känns som ett lämpligt pensionärsgäng för hans sista sommar.

Parkin Har hunnit vara tvåa en gång till efter Hagmyrenstarten.

Det var på Solänget och efter det loppet fick jag både böter och så hamnade jag på "botbänken" i två veckor då jag klantade mig och körde över frambenet på en häst körd av Rickard N Skoglund.

Hästen slog ena hoven i mitt hjul bakifrån när jag kom in framför för snävt, då galopperade den och straxt därefter krockade dom med ett annat ekipage och Skoglund drulade i backen.

Det blev "lös häst" och omstart.

I loppet sedan var "junior" riktigt bra och fick gå på i tredjespår från 1100 kvar och avslutade sista 800 i dödens. Han kändes seg i sista sväng, men bet ihop och kämpade på hela vägen in i mål slagen med två längder, han kunde inte stå emot en smygkörd som kom bakifrån och kopplade grepp tidigt på upploppet, men höll ändå riktigt bra.

Jag var alltså nöjd med hästen men mindre nöjd med kusken.

1200 i böter och två veckors avstängning när man bara körde in 2500 känns inte som optimalt. Dessutom tillkom ju resans kostnader.

Sedan kan man ju kanske fundera över böterna, som var de dubbla mot normalt.

Lite dålig tajming att köra över någon bara veckan efter att Bosse Eklöf och John Östman synade gruset i Östersund och då ondgjorde sig över de låga böterna den skyldige dömdes till i det falletr.

Nu är ju jag amatör och som sådan är man ju ett tacksamt mål för vissa måldomare.

Nu gjorde jag ju en tavla och ska ju ha ett straff, men det var ju maximal otur att dom krockar och att hästen dessutom går omkull ögonblicket senare.

En normal vecka (eller om jag vore proffs) får jag max de "vanliga" böterna i ett sånt här lopp, kanske 600 kronor skulle jag tro.

Speciellt med tanke på att senaste gången jag "klippte" benen på någon var 1990 eller något sådant.

I somras körde ju Bollnästränaren Tomas Pettersson ner mig på innerplan uppe i Oviken och det var bara turen och rätt häst som gjorde att vi inte gick omkull den gången och han fick ju inte ens böter, så det faller lite olika, ödets lotter.

Jag bad Rickard om ursäkt efter loppet, men han tog inte "överkörningen" så hårt och menade att det är sånt som händer.

Av de övriga hästarna så känns New York City mycket fin här hemma men kommer inte med i några lopp.

Hon är fortfarande ute till försäljning men jag kör på tills vidare.

Hoppas bara hon kommer med snart för hon har nog aldrig varit bättre.

Norma gör ingenting utan hon väntar på betäckning. Jag har aldrig sett henne brunstig så jag får hoppas att naturen ändå har sin gång när det blir dags.

Det var en liten uppdatering.

Föresten så startar Parkin på Bollnäs på fredag.

Det är sista loppet innan min avstängning träder i kraft. Vill man så ser man detta i TV4:s Vinnare V65 21.30 på kvällen. Vi startar i V65-1.

Sedan blir det inga lopp för min del mellan 8-21 juni alltså

Hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar