lördag 5 juni 2010

Inget vidare

Det gick inget vidare igår på Bollnästravet.

Oplacerad med galopp. Det var bara andra gången han galopperat i lopp på 22 försök, så något fel var det.

Parkin kändes annars bra i värmningen men jag hade mina misstankar om barfotakörningen eftersom hans hovar sett lite slitna ut.

Jag tyckte att jag "chansade" redan sist på Solänget och den här gången blev det nog en chansning för mycket.

Han öppnade annars riktigt bra och hängde på skapligt i en 14-öppning och nådde fram till tredje par utvändingt efter 500 meter. Där satt vi bra. Vid varvningen drog jag upp norsken och han skärpte uppsig lite men när vi kom in i kurvan så började han rulla och fara, han tog några galoppsteg och vi tappade mark.

När han fungerade igen så tog han fart och när jag röck ur tussarna blev han som en tiger. Han tog flera längder in i sista kurvan och jag tror vi fått pengar om inte tjejen ett par längder framför styrt ner på innerspår framför oss straxt innan vi var där, vi kom i full fart och jag fick styra ut honom lite väl hastigt och då hoppade han igen.

Det var synd.

Efteråt såg jag att han trampat sig på insidan av vänster hovled, han blödde lite från ett jack som var ungefär två centimeter långt. Om han gjorde det när han galopperade eller om han galopperade för att han gjorde illa sig det vet jag inte.
Han var dock varm i hovarna efteråt, så jag tror mer på den teorin.

Nu blev det verkning och skoning i morse så det dröjer nog en månad innan det blir "barfotakörning" nästa gång.

Den nya hästen Prevenue fick "småjogga" några varv på sandbanan senast jag körde henne och nog känns det som en fransk häst alltid. Lite kantig och dan var hon. Nu är hon ju inte alls balanserad överhuvudtaget. Hon går med 20x8 järnskor fram samt släta 15x6 järn som bakskor.

Här kommer en bild på henne i sin nya miljö.


Prevenue- Nytt hopp på Storjorden. Foto:Amanda Persson

Norma ska iväg på betäckning nästa vecka. Det är väl lika bra att skicka iväg henne redan nu så att man får se hur det går.

Newyorken ska anmälas till Östersund nästa helg. Minimal chans att komma med men vi försöker anmäla både här och där.

Nu är ju jag avstängd fram till den 22 men det finns ju andra kuskar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar