onsdag 16 juni 2010

Prevenue på banan och Norma betäckt

Hej här händer det lite av varje just nu.

Igår ringde Micke Eddelid som är hingsthållaren där Norma är på betäckning och berättade att hon blivit brunstig igår och att hon betäckts under dagen.

Allt hade gått bra och nu väntar ett till språng imorgon torsdag, sedan kan det bli aktuellt med ett till på söndag om hon inte gått ur brunsten eller visar att hon är klar. Därefter är det 16 dagar väntan innan man kollar dräktigheten.

Om jag tar hem henne och kollar själv eller låter henne stanna kvar är ju en kostnadsfråga. 85 kronor dagen kostar det plus moms att ha henne där. Tar jag hem henne är det ju billigare, men är hon inte dräktig då ska jag ju dit igen nästa gång.

Vi får se hur det blir.

Nyförvärvet Prevenue var in på banan idag för första gången och eftersom jag är sjukskriven för mina axlar och armbåge och inte ska köra så passade det bra att Henke Svensson kunde testa henne i ett provlopp. Han var nöjd efter ca 22,5/2140 meter. Hon fick starta från bakspår och skulle gå i ryggar hela tiden, hon avslutade bra i tredjespår sista 500 från köposition och gick riktigt fort sista biten längst ut och var först av dom i klungspurten. Hon slutade fyra.

Henke erbjöd sig köra henne i debuten, och den sker på Hagmyrens midsommartrav.

Jag hade selat ut henne efter hur jag trott hon skulle vara utselad, det enda jag var osäker på var bakskorna eftersom jag inte hade några passande falsade skor här hemma när hon kom hit. Jag nämnde detta för Henke, som höll med om att det kunde vara en god idé till nästa vecka.

Han var faktiskt rätt nöjd med henne och det enda utselningsförslag han hade efter värmningen var att köpa gummitutor att stoppa in i huvan eftersom hon är lite skärrad.

Värmningen såg annars bra ut och han avslutade 20/500 meter och då körde han bara till sista tvåhundringen.

Jag har ju försökt lugna ner henne här hemma och tycker jag lyckats ganska bra på rätt så kort tid, men hon var ganska svettig redan när vi kom ner på banan idag, så det finns mer att jobba med.

Precis som jag, tycker Henke att hästarna ska vara lugna och harmoniska. Förslaget med gummitutorna hade jag inte tänkt på så det var bra att Henke hade det förslaget, och som sagt i provloppet var hon som ett lås.

Får hoppas hon är likadan på fredag.

Här kommer en liten filmsnutt från värmningen.

Jag har ju skrutit om formen hos Newyorken och nu på tisdag (21/6) ska hon äntligen få visa om jag varit ute och cyklat, eller om hon verkligen är i så fin form som jag tror. Hade turen att komma med på Bergsåkers E3-dag då man kastat in två "reservlopp" om det inte skulle bli fullt i E3-loppen. Som tur var blev det bara åtta E3-lopp och då kom vi med i ett ganska tufft lopp propositionsmässigt (högst 195 000), men läge (3:e spår) och autostart (för första gången sedan i februari) gör att jag är svagt optimistisk om ett hyfsad pengaplacering.

Det var väl ungefär det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar