torsdag 1 december 2011

Bättre läge

Ja, här går det upp och ner mellan vågdalarna.

I senaste bloggen var jag lite väl nedstämd över tillvaron, och även om man inte ska ropa hej "förrän man är över bäcken" som ordspråket säger, så har det gått framåt med stormsteg med "danskan" sedan sist.

Vi var in på Bergsåker i förrgår och körde ett banjobb efter det att veterinären varit här och tagit bort stygnen.

Och även om det inte var superbra, så var det 100 gånger bättre än första gången vi var in.

Nu kunde jag köra underkant 21/2140 meter med fulla tömmar och även om hon fortfarande hade stora problem i kurvorna så funkade det så pass bra att jag i alla fall fick lite förhoppningar på framtiden.

Helt klart är det en kapabel häst och rent fysiskt så kändes det att hon tagit åt sig av träningen.

Fortsättning följer.

I måndags var även Prevenue ut och testade formen på Bergsåker.

Hon skötte sig bättre än jag kunde tro på förhand och det konstiga är att efter det att värmningen är avklarad så är hon därefter fullt fokuserad och körbarare än någonsin.

Lugn och fin i defileringsvolten och perfekt fram till start.

Tänk om hon vore så hemma.

I loppet hamnade vi först i tredje par utvändigt från dåligt läge längst ut bakom vingen, men jag valde att gå ner på innerspåret och fick då femte inner.

En styrning som kanske var i defensivaste laget, men hon har ju lite problem i kurvorna hon med och kan bryta ner lite i andra spår och det ville jag undvika.

På förhand trodde jag att den i dödens skulle bli trött tidigt och då ville jag inte chansa och bli tvingad ut i tredjespår för långt från mål.

Nu blev vi ju istället kvar med alla krafter kvar.

Hon höll dessutom på att gå omkull i ingången till sista sväng då det framförvarande ekipaget gick ut i halvspår. Jag tror hon fick ena framhoven i hjulet på denne och hon gick nästan ner på framknäna.

Hon galopperade några steg innan hon fann balansen och vi tappade någon längd på fältet och blev sist, men hon var snabbt ikapp men tyvärr blev vi kvar där vi satt bakom trötta hästar och hon gick i mål helt obrukad.

Vi fick dock sista pengen.

Ny start på måndag på Östersund.

Dåligt läge igen, men vi får se vad vi kan göra.

Redan imorgon fredag ska jag köra lopp igen.

Har fått två styrningar på Bergsåker.

Först i lopp tre när jag kör jobbarkompisen Bûsses treårsmärr Messy Dolores. Sedan i lopp sju är jag uppsatt på en dansk valack med rekord 12,7 i Amatörpokalen.

Ska bli spännande att se hur det går.

Ingen av hästarna rankas speciellt högt, utan det är väl pengar som gäller i bästa fall.

Jag ger dock inte upp chanserna på förhand.

Livet går vidare.

Avslutar med en liten passus.

I "lilla" krönikan signerad Ola Lernå i Travronden senast, menar han att härstamningen på Uppfödningslöpningsvinnaren Fascination "sticker ut" lite när man linjeavlat på hete Arnie Almahurst, vilket alltså borde lämna "pigga" hästar.

Har man läst på lite, i bland annat Champion-böckerna, så vet man att just detta sätt att "släcka elden med bensin" många gånger gett exceptionellt bra och fina tävlingshästar.

Framförallt tror jag det fungerar bra om man har rätt sorts mödernelinje. Fascination har Nervolo Belle som stammoder och hon är ju en av de sju grundmärrarna med "säker" förärvning.

JAG är inte förvånad över att detta fungerar.

Se bara på Parkin som jag med detta i bakhuvudet också linjeavlade på "Arnie".

nu han har ju i och för sig inte vunnit något klassiskt lopp men han är ju rätt bra ändå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar