lördag 14 maj 2016

Daley får fortsatt konvalescens och Parkes ut på Hagmyren

I torsdags var jag med Daley till veterinären och lyste igenom hennes böjseneskada uppe vid den vänstra hasen - Tendinit i yttre böjsenan" - kallas det på fackspråk.

Det hade läkt mycket bra och enligt prognosen, men senan var ännu inte hållbar för hårdare träning, så vi får fortsätta "lalla på" en dryg månad en och en halv till enligt Per Jonsson på PH-Vet, så vi får väl lyssna på honom.

Hon har ju till oktobers utgång på sig innan premieloppet måste ha körts, så vi får väl se hur hon hinner med sig. Hon är ju förnuftig och så, och det är väl bara hoppas att hon lär sig fort när det är dags för banbesök.

Parkes har fått några ganska lugna träningspass efter tredjeplatsen (jag tycker nog själv att jag var tvåa när vi passerade mållinjen, men nosarna har varit emot oss på slutet, se bild) på Bergsåker förra veckan.
Jag tror formen är på väg rakt upp.

Parkes invändigt ser ut att vara före den längst ut men vi blev trea. Foto: Skärmdump ATG

Nu blir det närmast start på Hagmyren på tisdag.

Vi är lågt rankade precis som vanligt, men jag räds egentligen ingen, även om det är bra hästar.

Med lite bättre spår än ett andra, hade jag nog nästan kunnat "lova" en plats om formen hållit i sig. Från spår två är det dock svårt att öppna snabbt med henne.
Nu beror det på hur vi kommer iväg.

Bara fem hästar på start så med lite tur hamnar vi ändå bra till.

Lägger ut ett foto som Karin Halvarsson tog från värmningen senast.

Hon ser fin ut nu.


Parkes sträcker ut i en provstart under värmningen på Bergsåker senast. Foto: Karin Halvarsson ©


De övriga två går det också bra med. Parkin gör ju inte något mer än går in och ut ur hästtransporten, där han agerar läromästare åt Willie Carr vars inledning på livet i en hästtransport blev allt annat än positiv, då han kastade sig ut ur den i vintras.

Han har varit inne tre gånger nu och jag har även stängt och det har gått bra. Senast startade jag även bilen och då blev han blev lite stressad , men gjorde inga dumheter. Vi skyndar långsamt så fort det går.

Betessläpp den 5 juni.

Inkörningen däremot har gått bättre än jag trodde var möjligt. Senast körde jag honom sittandes på vagnen och han fick gå själv medan medhjälparen Janne Falk mestadels gick bredvid mig.

Å andra sidan så är det ju när han får ett bryt som han blir galen. Innan dess är ju allt frid och fröjd. Han känns dock tryggare och tryggare så vi hoppas han slutar med de dumheterna också.

För övrigt så blev jag godkänd på examineringen nere på Hästsportens Hus när jag var i Stockholm förra veckan.
Jag har ju gjort Valideringen av Fördjupningskurs trav på distans. Tillsammans med de otroligt duktiga hästmänniskorna Nicklas Westerholm, Jerker Bjurman och Zandra Vidén gjordes avslutningen den 4 maj.

Ska bli spännande att följa dem alla framöver

Nu kan jag också söka till Proffstränarkursen om jag vill. Frågan är om jag vill och om det är någon ekonomisk mening med att jag blir professionell travtränare?

Vilka av ER skulle kunna tänka er att ha häst i träning hos mig? Det är inget krav på att jag ska köra loppen ;)

Skriv gärna era svar i gästboken. Inget är bindande :)

Hej med er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar