fredag 6 maj 2016

Parkes bra barfota och Willie Carr med vagn


Skriver några korta rader så här på fredagskvällen. Väntar arbete hela helgen på fabriken så det blir inte mycket tid över till annat.

Parkes var väldigt bra igår på Bergsåker. Trodde vi blev tvåa men återigen tappades en placering på ritsen. Hästen var dock riktigt bra på nya rekordet 16,4 voltstart över 2140 meter.

Fick ett fint lopp i rygg på ledaren som bröt ut nästan ett helt spår mitt på upploppet, vi fick nästan helt fritt invändigt och hon spurtade bra, men ett hjul satte stopp för oss. Jag satt mest och balanserade oss innanför pinnarna för att inte bli diskad, men hade vi kunnat köra för fullt så är jag inte främmande för att vi räckt till.

Avslutade 12/500 meter. Barfota fungerade precis så bra som jag trott.

Vi hoppas på start på Hagmyren den 17:e. Vi får se om jag får ledigt från jobbet.

Daley kör jag på med och det känns bra. Hon har fått jogga på lite grann och senan ser bra ut. Vi har tid den 12:e hos PH-Vet för genomlysning av böjsenan och jag tror att blödningen är utläkt även om man aldrig vet säkert förrän man lyst den.

Är allt OK så blir det inom några veckor besök på Bergsåker för första gången för hennes del. Känns skönt.

Idag så "lasttränade" jag Willie Carr för första gången sedan vinterns missöde.

Jag ställde in Parkin i hästtransporten först och med honom redan i transporten så klev "rödfräsen" in ganska godvilligt. De fick stå där en stund, innan jag backade ur dem igen. Ingen start av bilen eller stängd lucka än.

Vi skyndar långsamt.

Parkin blev nog lite brydd över vad i helvete vi höll på med. Men han stod snällt kvar som vanligt.

Han fortsätter att göra nytta den gamle pensionären.

På eftermiddagen var det dags för nästa steg i "Willies" utveckling. Jag trodde inte riktigt på att det någonsin skulle gå, även om han inte visat upp någon som helst bakräddhet, så har hans beteende gjort att vi varit tveksamma till att häkta på en vagn, även om tömkörningen gått bra.

Men idag chansade vi och det gick fantastiskt bra.
Jag till och med satte mig upp några gånger på vägen hem och åkte.
Det gick bra det med.

Skönt att det funkade bra första gången åtminstone.
Nu kör vi vidare och hoppas på att han fortsätter på den här banan.

Det kanske går det här med.


Willie Carr fick prova vagn för första gången. Foto: Björn Persson ©

Hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar