fredag 29 april 2016

Börjar bli tuffare nu


Travet rullar på och i och med vårens intåg så blir det också tuffare på travbanorna. Hästarna springer snabbare och bättre. Vi med "vanliga" hästar får det svårare att få det att gå ihop och dessutom svårt att komma med i lämpliga lopp.

Men det gäller bara att bita i och hoppas på utveckling i hästarna.

Parkes har ju inte varit riktigt sig själv sedan i slutet på januari, men vi kämpar på och tränar. Hon känns bra i träningen. Stark och rejäl, men det räcker inte riktigt i loppen som det verkar.

Hon sänkte ju rekordet igen senast, men var ändå långt ifrån pengarna. Hade kanske nått en matlapp om jag sluppit vika ut i tredjespår 800 meter kvar till mål då den framför stumnade totalt.

Men som sagt nytt rekord (17,2/2140m) ändå och hon kämpade på trots att hon var rejält trött. Hon hade lite väl hög puls efter loppet men ingen sjukdomsbild.

Hon har även känts bra här hemma i träningen efteråt och vi provar igen på torsdag på Bergsåker i ett amatörlopp. Hårdare motstånd men vi gör så gott vi kan. Blir vädret bra kanske det blir barfota runt om. Vi får se.

Ingen vagn på Willie Carr än.

Även om han sköter sig skapligt för det mesta så får han sanslösa "mentala härdsmältor" ibland. Då blir han helt galen och hoppar och slår åt alla håll, totalt blockerad och ögonvitorna rullar i ögonen på honom, tills det går över och han är hur snäll och skötsam som helst igen.

Senast fick han spel när vi varit och tömkört i "åttor" på en lägde. Det gick hur fint som helst tills han fick nog reste och hoppade och studsade tills han for omkull och höll på att bryta nacken, innan han hoppade runt ett tag till tills han blev trött och slutade dumma sig. Vi gick några korta svängar till utan problem. Sedan gick det bra resten av tiden vi var ute.

Ett riktigt dumhuvud kan man lugnt säga.

Vi får väl se hur det går framöver, men det är INTE roligt.

Jag gruvar mig våldsamt för att försöka köra honom på bete, med tanke på hur han betedde sig i vintras. Och hur han uppträder nu...

Jag har varit med om mycket i det här gebitet, men tror nog att jag aldrig träffat på en mer opålitlig häst än den här. Hoppas han skärper till sig med tiden, även om det just nu inte känns så lovande.

Mer glädjande då med Daley som också är en hårding, men inte dum på samma sätt som Wille. Jag hoppas får klartecken att börja träna "på riktigt" snart. Tre månader har ju gått och dags för ny lysning bara jag bokar tid hos Veterinär. Hon känns som om det är en helt annat sorts häst än någon jag haft tidigare.

Fungerar hon och får vara frisk så blir det absolut det värsta jag suttit bakom. Det är jag helt övertygad om.

Men det är ju det där OM som ska ramla på plats också.

Pensionären Parkin börjar se ut som en "medidcinboll" i formen. Skulle nog behöva någon som red honom eller något annan form av motion snart innan han väger ett ton. Lär ju bli ännu fetare efter tre månaders bete. Men det är ju som det är med det.

På onsdag är det dags för min resa till Stockholm och Examinera mina kunskaper i enlighet med "Fördjupningskurs trav".

Ska bli spännande att se hur det går. En heldag på Hästsportens hus väntar.

Någon professionell travtränare blir jag nog aldrig, men som sagt man vet aldrig vad som händer i framtiden.

Det var allt för nu.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar