tisdag 16 augusti 2016

Start idag


Idag åker jag och Parkes till Solänget för start i lägsta klassen inom rikstoton, Klass II.

Det är första gången jag kör ett lopp som benäms med ett "r" i statistiken.

En milstolpe på sått och vis.

Även om det inte är en riktig V75 omgång så är det väl den här typen av lopp som man drömmer om att köra när man börjar som kusk.

Och nu är jag där.

Det tog ett längre tag än jag trott.

Ikväll kör jag mitt 257:e lopp som kusk sedan första loppet 1986.

Det tog trettio år, ha ha.

Slowstarter eller slowlearner det är frågan.

Men med tanke på att det tog 125 lopp innan jag vann för första gången så är det väl det senare som gäller i mitt fall.

Men utan rätt häst så går det inte.

Jag har haft några riktigt bra hästar, men ingen av de som varit av "den bättre sorten" har sprungit särskilt bra med mig bakom. Nu äntligen, har jag en häst som trivs med mig som kusk, därför ska det bli skoj att prova nu när poängen räcker.

Även om jag ligger lågt på förhand.

Vi hade ursprungligen spår 6, en god bit ut på vingen bakom bilen.

Men nu har man precis strukit en av hästarna innanför så nu fick vi lite bättre förutsättningar att komma i väg vettigt. Och även om det är ett hårt lopp ökar förhoppningarna om en fin slant.

Nu har hon inte startat på en månad, så det är svårt att veta var hon står riktigt. Dessutom då hon fick en riktig vilopaus på tio dagar med enbart gröngräs direkt efter starten sist.

Jag var in på Bergsåker i onsdags och testade av henne och hon kändes riktigt fin ensam på 22,5/2140 meter på väldigt tung bana, så det känns alltså inte omöjligt att hon gör ett bra lopp idag, även om jag håller nere förväntningarna lite.

Jag hade även med mig Daley som fick sällskap utvändigt av Parkes (som värmde samtidigt som Daley gick sitt jobb, med Janne Falk i sulkyn).

För en gångs skull kändes det som om det skulle gå bra hela vägen, men då tappade hon travet totalt in i sista sväng och galopperade ett par gånger innan vi var i mål. Vi hade kört första varvet efter 1.45 och ökade till en tid neråt 35 på andra varvet i alla fall, då hon tappade fart och steg.

Hon tog sig i mål på 1.45/2140 meter ändå.

I stallet upptäckte jag att hon tappat vänster framsko. En 20x8 samt en grönsula.

Inte så konstigt att hon tappade stilen.

Nu fick jag ändå upp hoppet lite om ett premielopp innan oktobers utgång.

Det känns som att bara hon växer i kroppen så kan det bli en jäkla häst av den här damen också. Men till dess är det väl bara att träna på och vänta ut henne.

Men 20 000 i premielopp vill jag helst inte skänka efter så vi siktar på det.

Nästa vecka kommer de andra två hästarna hem också. Ska bli spännande att se vad de tycker om att stanna inne på nätterna igen.

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar