onsdag 13 januari 2010

V75-start - trodde jag aldrig

På lördag är det första gången som en häst från mitt stall startar på V75 sedan maj 2003.
Då startade Hibbitt på Dannero och stod i 11 gånger pengarna.

Nu är det dags för Newyorken att tampas med "eliten" och det blir inte lätt. Oddsindikatorn kommer garanterat att "slå i botten" om hon är bland de tre första i mål.

Nu är väl hon inte V75-material direkt, så det är väl inget konstigt med detta.

Det var en ren slump att hon kom med också. I normala fall krävs det uppemot 1000 startpoäng för att komma med på V75. Men då jag såg att jag troligen inte skulle komma med i de "vanliga" loppen under fredagen såg jag att det var få anmälningar till Stodivisionen och chansade då på att anmäla.

Hon står ju lite hårt inne men jag har väl sett värre anmälningar. Dessutom försvinner det bara 20 poäng om det går åt helvete. Och det kan man ju leva med.

Jag tycker det ska bli kul i alla fall.




"V75-hästen" New York City på Bollnästravet i somras!

Tidningarna ringer och det händer lite mer grejer runt verksamheten när man är med på V75.

Men det är väl en engångsgrej det här med rikstotostarter skulle jag tro, även om hon inte så dålig som det står i alla tips.

Hon är rätt startsnabb och hänger med i alla tempon. Och även om hon inte är direkt någon tiger till slut, så kan hon mycket väl behålla sin position ända in i mål, i alla fall om hon har en bra dag.

Det gäller bara att få en bra ryggposition därframme direkt, eftersom hon inte gärna springer om några hästar till slut. Oavsett om hon fått en bra resa eller ej. Däremot håller hon ofta sin plats i fältet.

Det gäller bara att det inte strular från början. Men Henke som kör fixar nog detta på ett bra sätt.

Själv fattas det 50 lopp innan jag får köra på V75.

Och jag är inte direkt missnöjd över att stå på sidan den här gången heller om jag ska vara ärlig.

Jag nöjer mig lätt med en matlapp

En annan kille som det här med trav går lite bättre för än mig, är ägaren av den här hästen

Min gode vän Thomas Hellström, som förutom att han är med på 25 procent i både Newyorken och Norma, slog till i november på "en riktig häst" hos en "riktig" travtränare och som det går sen...

Fjärde raka segern idag på Umeås lunchtrav och 100 000 kronor in på fyra starter.

Det är bara att buga och bocka och säga Stort Grattis.

Oerhört kul för honom just nu!

Förutom förberedelserna inför V75-starten så tränar jag på med den andra "körhästen" här hemma. Parkin visar inte upp några större förändringar i attityd, men känns skaplig ändå.

Är ju stark i backarna men springer mest på halvfart som det känns.

Ingen start förrän mars någon gång tror jag.

Norma tror jag inget på. Hon ser aningen bakhalt ut fortfarande när hon och "Newyorken"springer i hagen och jagar varandra. Hur som helst måste jag väl köra henen lite framöver för att se efter hur det verkar.

Just nu lutar det troligast åt en betäckning för hennes del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar