onsdag 9 november 2011

Bryta ihop eller komma igen?

Jaha då var det dags igen då.

Att gnälla lite.

Villagelecoursdeau serverades rena "drömlöpningen"av mig i fredags, men var oförklarligt trött tidigt och fick inte ens pengar.

Inne i stallet upptäcktes det att han tappat en framsko.

Möjligen blev han trött av att hålla iordning på sig själv, när det saknades en 20x8 järnsko med grönsula.

Det skiljer sig väl mer än ett halvt kilo från den ena till den andra sidan om en sån saknas

Det var kanske förklaringen till denna oväntat bleka insats. Han rumplade till lite grann efter ett knappt varv men höll sig på benen, så det var nog då skon flög av, själv märkte jag inget mer än detta.

Felfri höll han sig hela loppet i alla fall.

Men det är väl som det brukar.

När jag kör bra då är hästarna i regel för dåliga, eller så är det vice versa.

Jag kör dålig när hästarna är bra.

Inte lätt att lyckas då.

Provade även nya hästenpå banan idag och det var som att någon drog ner en svart rullgardinen över ögonen på mig.

Vilken besvikelse..

Fy fan, vad lurad jag känner mig.

Här köper man en häst som ska "vara i fin form" och "bara att starta med" och i samma sekund som alla papper börjar komma i ordning, så får man den mest negativa travupplevelse man utsatts för sedan jag vet inte när.

Hon kändes väl godkänd i tre lugna bakvarv men när jag sedan vände upp för att köra två lugna rätvarv konstaterade jag redan efter ett par hundra meter att den här hästen kan jag inte köra provlopp med.

Nog för att dom mest kör med odoserade banor i Danmark och så, men jag trodde aldrig att det skulle bli ett så stort problem att få runt en helt frisk häst genom kurvorna på Bergsåker.

ATG-kliniken böjde dom ju genom hela hästen när hon kom och konstaterade att allt var helt OK, det var bara att träna på.

Nu uppträdde hon som om hon inte riktigt visste vart hon skulle sätta benen, och trots att jag körde så sakta, så sakta så "kavade" och for hon ner med bakdelen och ut med framdelen genom hela kurvan.

Hemma har hon inte visat upp dessa tendenser alls.

Där har det flutit på bra så jag hade nästan sett fram emot detta första banjobb.

Jag hade därför inte räkna med att det skulle vara som "hela havet stormar" att försöka hålla rakt spår genom kurvorna på en travbana anpassad för att man ska kunna köra riktigt fort.

Jag tror nog att hon var mer på insidan av "sargpinnarna" än hon var utanför och det var sannerligen en märklig upplevelse.

På rakorna var det lite bättre, men där sög hon luft genom slidan istället.

Hur denna häst lyckats vinna lopp när hon springer på detta sätt är för mig helt ofattbart?

Jag har ju sett filmbevis på detta, och jag kan fortfarande inte tro mina ögon med tanke på dagens snabbjobb.

Första tanken är att det kan omöjligt vara samma häst som på filmerna, men det är det.

Det är ju bara att gratulera Kent Friborg för han måste vara världens bäste travtränare och kusk som lyckats få denna häst att prestera.

Väl inne i stallet igen efter värmningen var det bara att stryka henne från provloppet.

Jag tog istället av henne alla skorna för att se om det skulle bli bättre då.

Det blev det inte kan jag säga. Möjligen marginellt, även om jag lyckades köra 2140 meter utan galopp med en häst som visade upp det sämsta trav jag någonsin framfört en travhäst i.

Det KAN ju vara en balanseringsfråga också, men då är det på en nivå som jag omöjligt klarar av att lista ut själv.

Det är fan i mig inte sant.

ca 40 000 åt helvete.

Det är bara att bryta ihop.

Eller komma igen.

Just nu tycker jag det mesta vad det gäller trav är skit.

1 kommentar:

  1. Det lät ju inte så kul , men det är väl som du säger bryta ihop o komma igen.
    Rally köpte jag ju för en billig (ganska iaf) peng av dig , men fick hipp som happ lägga ut de dubbla i käkbrott. O sen equiterapeut behandling som gjorde han halt.
    Men nu känns han fin och blir allt spänstigare.
    Men min svarte springare är fin , vinner med propparna kvar trots galopp i sista sväng
    Kört hårt

    SvaraRadera