söndag 20 november 2011

Nu är vi igång igen

Ja då så, nu var han igång igen då, lille tjocke PARKIN har nu fått sin första motionstur för vagn efter sex veckors ledighet.

Det var en pigg och glad travhäst som tog bettet och traskade iväg hemifrån på lördagen.

Det var ingen större skillnad jämfört med i våras när jag körde honom senast.

Han var kanske lite mer "skvättig" än vad han brukade vara, men det kan ju ha att göra med att han inte blivit körd sedan han var fyra i V75-finalen på Solvalla den 1 oktober.

Annars var det inget att klaga på även om det inte blev så våldsamt. Tre kilometers skritt sedan tre-fyra kilometer jogging i sandbanan.


PARKIN är satt för vagn igen och fick sitt första pass i lördags.


Nu kör vi på med lite lättare träning någon månad innan vi drar igång på riktigt i början på januari.

PREVENUE och PROUD BEE fick också dom ett träningspass, men dom sparade jag till söndagens regnväder.

Prevenue fick nöja sig med 40 minuter innan linan till bröstan gick av och jag fick fara hem.

Det gjorde nog inte henne speciellt mycket.

Hon uppträdde ungefär som vanligt och det är väl anmälan till veckan.

"Danskan" är sydd och fick åtta intervaller i backen och kändes som vanligt ungefär. Stygnen ska bort näxta måndag och det blir väl inget banjobb före det.

När veterinären Gunnar var här bad jag honom titta henne i munnen och i samma veva som vi öppnade munnen på henne såg jag att det såg riktigt mystiskt ut därinne.

Det visade sig vara en mjölktand som inte lossnat utan istället hade den bäddats in i överkäken på hästen.

Det såg förjävligt ut och tandköttet var riktigt inflammerat. Veterinären skar bort den tre centimeter långa tanden och förhoppningsvis så blir det inga men av det.


Vid pilen ser ni mjölktanden som grott fast inne i överkäken


Otroligt att inget upptäckt detta, även om det inte påverkat körbarheten så måste det ju ha känts obehagligt för henne.

I morgon är det även anmälan till Bergsåker och förhoppningsvis kommer arbetskamraten Bûström med i loppen med båda sina hästar, och då ska jag vara "catchdriver" på båda.

Kul att få förtroendet i den konkurrens som råder, men å andra sidan finns det nog ingen "billigare" kusk i hela mellannorrland att anlita

Och det är klart om man sparar in uppsittningsavgiften och bara betalar fem procent på det som körs in så blir det ju skillnad.

Framförallt tjänar man väl på det om man har hästar som mest jagar "matlappar".

Då blir det inte mycket över i plånboken med proffskuskarnas taxor.

Nu tror jag ju att faktiskt jag kan vinna med åtminstone en av dom, även om båda har kapacitet så kanske märren behöver något lopp i kroppen, men jag tror inte man ska nonchalera någon av dem.

Den som lever får se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar