tisdag 15 november 2011

Långtidsprojekt

Det blev precis som jag inte hade tänkt mig.

Jag köpte en häst med en "etta i raden" så att jag skulle vara säker på att få hem en häst som skulle kunna starta direkt och kanske duga bra i loppen.

Jag hade planer på en unghäst men då skulle det ju inte bli någon "löpkörning" på ett tag och det är ju det som är det roliga.

Nu blev det ju precis så i alla fall.

Inga lopp den närmsta tiden om inte saker och ting förändras kapitalt med Proud Bees travförmåga.

Som det känns just nu är det ett rejält "långtidsprojekt" för att om möjligt få ordning på den här märren.

Om det ens går.

Köparna ville ju inte ha tillbaka henne och det är ju inte konstigt och "förmedlaren" som förmedlat en "startklar häst" han är inte heller riktigt sugen på att ta något som helst ansvar i den här affären heller som det verkar.

Så det är väl bara att bita i det sura äpplet och träna på.

Först ska jag göra något åt "luftsugandet" och Veterinär Gunnar Rangul kommer redan i morgon med sin synål.

Sedan får vi väl jobba på därifrån.

Amatörkollegan Micke Sundberg ringde härom dagen och hade en intressant synvinkel på problemet och menade att hon kanske var muskelöm efter att ha tränats i ny miljö med backar och annat som hon kanske var ovan då det är rätt så platt i Danmark.

Det hade han råkat ut för med någon häst som han fått söderifrån.

Och det är inte alls omöjligt att han har rätt.

Hon kan ju vara öm utan att visa det speciellt här hemma.

Jag klämde lite på henne och möjligen visar hon upp lite ömhet i ryggen.

Jag var ute en timme med henne i söndags och då kändes hon lika bra som innan banjobbet.

Så lite mystiskt är det som sagt.

Men nu skrinlägger jag alla planer på startande och tränar på och far in lite då och då och testar.

Är hon muskelöm så bör det ju ge sig så småningom.

Har även kallat på "Laserstefan", en Euiqterapeut som jag brukar använda mig av ibland och förhoppningsvis dyker han upp här någon dag framöver.

De andra hästarna har det lugnt och fridfullt.

Prevenue tränar på och kommer antagligen ut på Bergsåker den 28:e. Förhoppningsvis blir det hennes sista start innan/om hon flyttar till min gamla klasskompis.

Parkin har fått på sig vinterskorna och endera dagen så kör vi igång med lite lättare motionsträning. Han har nu vilat helt sedan 1 oktober och verkar pigg och glad.

Norma är lika cool som vanligt och är tjock som en boll och om jag skulle få för mig att sela ut henne för att köra en sväng skulle jag nog få använda mig av två bukgjordar för att få plats med selen runt henne.

Förutom att hon alltid haft en sensationellt djup, så är hon numer också rätt så bred.

Jag hoppas verkligen hon kan bära fram ett föl som lever denna gång.

Annars är det lugnt, eventuellt blir det löpkörning nästa fredag, men det blir en senare fråga.

Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar