tisdag 16 oktober 2012

Sjättespår blev det!

Ja det blev ju inte det allra bästa läget för Danskan och mig på måndag. Inte det sämsta heller för den delen.

Men ett spår några "hack" längre ner i banan hade jag nog velat ha för att vara nöjd.

Men det är ju som det är.

Det är ju bättre spår än 7, 8, 11 och 12 i alla fall.

Hon känns annars bra i träningen här hemma (jag kör ju sällan några banjobb med hästarna som är "vuxna"), men att kunna slå 8:an, Bibelot Boko är ju en utopi.

Vinner inte den då vet inte jag.

Det blir väl för mig att "gasa" från början för ledningen ändå, och sedan släppa till den och hoppas på att det förhoppningsvis räcker till en bra slant.

Blir vi hängade så är det ju kört, men å andra sidan går det ju inte speciellt bra att köra henne i andraspår så valet är ju lätt.

Filmade en sekvens förra veckan när vi tränade på "sommarbanan".
Jag kör där i en slinga som är 800 meter med en backe i mitten och där underlaget består av mestadels djupsand. Inte så mycket att träna på, men då både Parkin och numera saligt insomnade Hibbitt (båda två rikstotovinnare) "grundats" där så kan den ju inte vara helt värdelös.

Ni kan titta på filmen här. Filmningen under "kurvtagningen" har dock en del övrigt att önska, men ni får ett "hum" om hur det ser ut i alla fall.

Lägger ut någon film från "vinterträningen" om några månader också, så får de som är intresserade se hur träningsmöjligheterna ser ut då.

Har annars haft fullt upp med annat.

Har dränerat en av hagarna som är väldigt vattesjuk med "vira-duk" som jag fått från jobbet och så grovt grus.
 
Dessutom har jag tagit hem ett spånlass att ströa med i boxarna. Det brukar vara ungefär 35 kubikmeter som tippas av på min gårdsplan.

Spånlasset räcker ungefär ett år till fyra hästar.

Det största problemet är att få in det i spånboden.

Nu slog jag två flugor i samma smäll då han som körde ut gruset i hagen även fick köra in spånet.

Nu blir det ju alltid en 5-6 kubik kvar ute på gården som jag fick "handskotta" in.

Ett minne blott är detta nu då både gruset och spånet är där det ska vara!

Och det är ju inte det roligaste uppdraget som finns på jorden kan jag ju säga.

Men nu är detta i alla fall klart inför vintern.

Skönt.

Parkin ska på återbesök på fredag.

Han går annars i hagen och har det bra.

Hans skötare hos Henke, Hanna Svensson dök upp i fredags med ett av hederstäckena han vann i somras och passade på att borsta och dona lite med honom.

Både såg ut att trivas.

Precis som Hannas 3-åriga dotter Lilly som passade på att provsitta på ryggen åt honom.

Vi får väl se om dom dyker upp någon fler gång i höst.

1 kommentar: