torsdag 3 juli 2014

Lugnt och fridfullt


Det är ganska lugnt och fridfullt nu.

Parkes fick fortsätta vila i ytterligare 14 dagar då jag valde ombehandling med kortison då det fattades en halv grad på vänster framknä innan hon var helt återställd. Ett tredje besök väntar den 11:e. Sedan så börjar vi träna igen.
Parkin fick ihop till ett 6:e pris och 1000 Euro i prispengar på Enghien i lördags efter en lite väl "stygg" inledning med tryck i ledningen första 500 metrarana, sedan invändigt. Såg ut att kunna hålla till tredjeplatsen, men det långa upploppet (och kanske inledningen) gjorde att han vek ner sig sista biten och tappade då tre placeringar. Synd. Han gick 14,2/2140a. Banan bedöms normalt som en sekund tyngre än Vincennes så tiden var helt OK.

Beteshästarna Norma och fölet Daley verkar klara utomhuslivet så bra som man bara kan. Är där och kollar mest varje dag och de verkar trivas med tillvaron.


Norma och Daley dricker vatten. Bra med vattenkopp på betet. Foto: Björn Persson ©

Bonden hoppade precis som väntat i starten. Vi fick lite dåligt med plats i "vändningögonblicket" då tjejen som körde trean vände upp lite väl tidigt, men jag tror han hoppat ändå. Hoppade även en gång till direkt efter att han ställt sig så vi tappade väldigt mycket, men vi körde runt ändå och lyckades få sista matlappen då två andra ekipage hoppade och blev diskade i sista sväng.

Gick väl godkänt även om han inte var lika bra som i Bollnäs efter den galoppen.

Startar igen på måndag på Bergsåker från bakspår och tillägg. Kör med skor och hoppas på en slant och laddar för amatörtränarloppet den 17/7.

Kör bort en "nolla" nu så vi har ingen press på oss.

Kör även i uttagningsloppet till Amatör-SM på Bergsåker på måndag och har blivit uppsatt på en häst som heter Shark Bite, vet inget om den mer än vad jag sett på Lopparkivet, men även om hästen enligt statistiken aldrig vunnit på sina 90 starter, så verkar den inte så dum ändå. Kanske är den som mig en "slow-starter", minns att jag körde 124 lopp innan jag vann för första gången () så kanske det är dags för den att vinna nu?

Jag skrällde ju i fjol i Royals amatörmatch Bergsåker-Skellefteå och vann med en häst som inte vunnit på de senste 37 starterna så det är kanske dags igen för en ny överraskningseger?

Det var även dags att anmäla till årets Skellefteå-resa och ny amatörmatch fick jag meddelande om från B-tränarföreningens amatörsektion.
Ska bli spännande att se om jag blir framlottad den här gången. Ifjol blev jag ju typ "straffad" för att att jag vann på hemmaplan och fick därmed stå tillbaka för de som inte kört, vilket i och för sig var rättvist.
Jag hoppas på bättre tur nu.
Det finns för övrigt information om kuskmatchen på B-tränarföreningens hemsida. Tyvärr inget om Vilka hästar som vann eller vilken som kört de vinnade ekipagen under förra året, utan mer en
"poängsammanställning" om vilken amatörklubb som vunnit "matchen".
Personligen skulle jag naturligtvis () gärna sett att vinnande hästar och kuskar fanns med på något sätt, känns lite tråkigt och livlöst som det är nu, men det är ju MIN åsikt...

Bra pris till segrande häst är det också i de här "matcherna", då det varit en fin sele värd 7000 kronor (sponsrad av Micke Lindqvist Royal), så jag hoppas det blir bra hästar anmälda.

Vad vinnarkusken får vet jag inte, själv fick jag som kusk inget till minne av just segern, men däremot så fick alla kuskar en god middag.

Ser fram emot en resa till Skellefteå den 25:e, om lotten går min väg. Kan dock bli lite tight om jag vinner på Bergsåker nu på måndag då amatör-SM finalen går den 26:e på Kalmar...

Men det är väl ingen risk.

Det är väl lika troligt att jag sitter här hemma och dricker öl den helgen, som om jag är på något av de två nämnda ställena.
Det är ju inte det sämsta det heller.

Trevlig sommar på er alla där ute...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar