måndag 10 november 2014

Skadeuppehåll i stallet

Med tanke på vädret så gör det väl inte mig personligen så mycket att jag fått ta ett uppehåll i travtränandet för stunden.

Både Bonden och Parkes har fått ta igen sig de senaste veckorna på grund av skador. dessutom passade jag på att vaccinera dem nu när de hade uppehåll.
Bonden är dock haltfri, tror jag.

Han var det i förra veckan i alla fall.

Jag körde honom och testade honom lite grann.

Nu har han fått ta igen sig lite till men imorgon blir det en motionstur i alla fall. Eventuell gör han någon start i december.

Parkes var veterinären Gunnar Rangul hirt och lyste igenom efter blödningar i frambenet. Och precis som jag misstänkte hittade han en blödning högt uppe på böjsenan, dock var den så liten så den behövdes inga speciella restriktioner.

Man ska ju aldrig säga aldrig men han trodde, att det var ett slag från den andra benet och ingen "riktig" senskada på grund av felbelastning eller något sånt.

Bra det ändå.

Han rekommenderade två till tre veckors vila från träning, sedan skulel han komma och lysa igen.

Blir alltså inget kval eller snabbjobb mer i år.

Det blev precis som jag tänkte i våras när jag körde premieloppet, att jag skulle göra det så fort som möjligt och inte vänta om det skulle kunna börja jävlas. Och så blev det.
Ett enda banjobb för hennes del efter premieloppet, och det i augusti är inget som talar för en tidig treårsstart direkt...

Dessutom har jag varken bil eller hästtransport att åka med ändå så det blir ju lite enklare. De där DAG-service verkar ju inte springa benen av sig för att få till finkan heller, kan man ju lugnt konstatera.

Tre veckor nu som den stått på samma ställe utan att något hänt.

Hur som helst så har båda hästarna blivit vinterskodda i alla fall.
Bonden ser glad ut över de nya vinterskorna. Foto: Björn Persson ©

Parkin startar i Bordeaux över 2600 meter på onsdag och möter där svenskbekantingen Vendi som gått bra i Frankrike.

"Junior" däremot har ju haft det tufft på de franska banorna och så blir det väl även på onsdag.

Även om han orkar så verkar han inte trivas speciellt på de längre distanserna på äldre dagar.

Men så är det.

Han har ändå sprungit in nästan 200 000 i år därnere.

Bättre facit än sista året här hemma.

Så än håller han stilen.

Från och med 1 augusti ska han dock befinna sig på svensk mark.

Och det här på Storjorden.

Det lär väl bli mindre framgångar, men det blir då det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar