lördag 13 juni 2015

Kostar att ligga på topp

Beklagade ju mig i förra inlägget om att det nog kunde bli kostsamt med distriktsveterinärernas räkningar för deras besök hos Prevenues föl på Ortsjöns Hästgård.

Nu har jag fått sammanlagt sex fakturor från dem, och slutsumman överstiger 20 000 kronor.

Mycket pengar för vem soom helst. Speciellt med tanke på att de inte gjorde så mycket.

Även om jag köper att de ska ha betalt så finns det väldigt lite rim och reson i summan i förhållande till vad de i själva verket gjorde i behandlingsväg.

Jag har skrivit brev och delgett dem mina synpunkter samt varit och diskuterat det med den som är deras "chef" i Västernorrland.

Jag har inga förhoppningar. Det är bara att betala, men någonstans måste man sätta ner foten.

Nästa gång man behöver akut djurvård så tar man nog sig en allvarlig funderare på om man istället ska ringa någon med ett gevär...

Undra just om det är såna tankar Jordbruksverket vill man som djurägare ska tänka?

Man kan ju fundera.

Djurskyddet kan ju inte komma i första hand i alla fall inte med den här typen av prissättning.

Nu är ju både lille "snedbenta" Willie Carr och modern utom fara. Och det borde ju vara huvudsaken.

Men det är inte utan att man förbannar sig själv över vad man håller på med ibland.

Annars går det inte så bra med de andra hästarna heller för tillfället.
Var till en annan veterinär, PH-Vet med Parkes och gjorde böjprov för att kolla upp henne eftersom travet varit lite sisådär i de två starter hon gjort.

Dessutom påpekade jag att jag upplevde det som om hon inte får undan vänster framben, vilket även stod i journalen han tog fram från ett besök förra vintern.

Innan vi började undersökningen visade jag Veterinären Per Jonsson hennes två lopp i ATG:s lopparkiv.

Efter att ha sett hur hon rörde sig där och sedan när jag sprang med henne på "Hältgången" så ansåg han att problemet sitter i vänster fram.

Efter undersökning trodde han att hon troligen skadat sig i bogen någon gång. Genom någon hastig inbromsning eller något liknande.
Det var även på vänster sida han hittade ömhet och stelhet.

Han böjde även igenom henne i alla leder utan att finna någon hälta

Massage och liniment ordinerades och tanken var att jag skulle starta henne på Midsommarafton på Hagmyren, vilket han tyckte var OK.

I morse när jag skulle ut och köra intervaller hade hon dock 39,9 i feber, så det blev ingen körning och troligtvis ingen start, även om feber inte sätter ner dem så mycket, om den försvinner snabbt vill säga.

Troligen har hon haft febern några dagar, då hon inte haft någon riktig morgonaptit, vare sig torsdag eller fredag. Men jag tolkade det, troligen felaktigt, som att det var för tidigt på morgonen då jag gav dem mat 4.45 och sedan släppte ut dem redan 5.20 de här två dagarna då jag arbetat dagskift, mellan 06-18.

Varfifrån febern kommer vet jag inte. Finns inga sår eller annan åverkan. Kan vara tänder igen. Hon är ju trots allt bara tre år och allt är möjligt.

Är hon feberfri på måndag, då det är anmälan så får vi se hur jag gör. I dagsläget planerar jag inte för någon start.

Ettåriga Daley har lämnats av på sommarbete uppe i Fränsta.

Hon såg jättefin ut när man jämförde henne med de andra. Såg ut som en kanon helt enkelt. Hur det blir sen får vi väl se.

Hon inger förhoppningar i alla fall.

Daley trivs på sommarbetet. Foto: Björn Persson ©

Parkin skulle till Österrike, eller Tyskland senast, men eftersom Fröken Aronsson har haft lite svårt att få till det med logistiken, så blir han kvar i Sverige.

Tror jag.

Startar på Åmål i V86-1 och går det dålig, vilket är det troligaste då han återigen fått ett uselt spår, så är han nog snart här hemma igen.

Han körs återigen av Rickard Svanstedt.

Bonden har testat ett banjobb för sadel med Anna-Lena Forsberg på ryggen.

Han höll på som vanligt innan, men när det väl vändes upp i rätvarv såg det ut som om han inte gjort annat.
18,5/2140 meter och ryttarinnan var mer än nöjd.

Får väl se när vi får tid till att kvala in honom. Först blir det Hagmyren för honom också på Midsommar. P21-lopp. Kan man hoppas på ett vettigt spår? Bakspåren 9 eller 10 bakom en snabb, passar mig utmärkt.

Han är ju fortfarande till salu, men jag har som sagt ingen brådska. ett par segrar, varav någon i Montè borde ju öka intresset åtminstone.

NÅGON häst jag har måste väl kunna få ett vettigt spår snart kan man ju tycka, eller?

Kändes som mycket gnäll från mig nu, men det känns inte så jävla kul heller.

Men det blir väl bättre tider.

Hej då!

1 kommentar:

  1. Ha ha, ja du låter kanske en aning som en gnällig gubbe. Men å andra sidan är du, precis som jag, i den åldern så det hör väl till! Känner med dig i vilket fall och önskar dig lycka till med "Bonden" i första hand! Ha det! :-)

    SvaraRadera