fredag 18 december 2015

Det sämsta jag varit med om inom travet

I onsdags skulle Quantum Bond ha startat på Bergsåker. Men efter en omstart, orsakad av Nr1 så avbröt man det andra startförsöket och körde ut "Bonden" Ett helt horribelt beslut som ingen mer än, möjligen huvudstartern som fattade beslutet, hade fattade något av. En stor skandal var det och många har hört av sig både till mig och till ryttarinann Anna-Lena Forsberg som inte heller förstod någonting, och dömt ut beslutet.Men så är det. Översittarfasoner finns överallt.
Jag författade en insändare igår som jag skickade till Travronden. Vi får se om den kommer med eller ej.
Så här skrev jag i alla fall:
Igår var jag arg och besviken. Idag är jag mer sansad, men jag kan ändå inte fatta hur det gick till när min häst Quantum Bond blev utkörd ur Montéloppet på Bergsåker igår 16 december.Jag har haft hästar till start och kört lopp själv sedan 1986 och aldrig varit med om något liknande. Det hade tydligen inte flertalet av de som bevittnade gårdagens cirkus heller då många hört av sig efteråt, alla lika oförstående.  Det var så pass anmärkningsvärt att till och med Sundsvalls Tidnings travreporter gav plats åt händelse i sin korta travsammanfattning i torsdagens tidning (17/12).Här är bakgrundsinfon, för de ej insatta. Loppet var voltstart och över 1640 meter. När första startförsöket går iväg åker Nr 1 på illa ledd volt. Min häst har spår 2 och går iväg problemfritt. När hästarna börjar volta inför det andra startförsöket och cirkulerat, kanske ett knappt varv, blåser man av starten och i högtalarna meddelas att Nr 2 Quantum Bond stryks ut loppet.Jag blir minst sagt förbannad och frågar varför, ryttarinnan som ridit över 400 lopp fattar ingenting, vilket i princip ingen på hela stallbacken heller gör, efter vad jag förstår med tanke på alla frågor och kommentarer jag fått sedan dess.Sagt och gjort hästen av banan, jag ringer måldomaren och frågar vad i helvete de håller på med. Under tiden blir det ännu ett startförsök, varpå Nr 1 åker ut för en andra illa ledd volt. Ännu ett startförsök innan loppet kommer iväg efter tre omstarter och en avbruten start. När jag väl får tag på måldomaren säger han sig inte veta någonting: ”Ring huvudstartern” säger han.Jag ringer huvudstartern och får till svar att min häst skrämde de andra i volten. Och han kunde inte volta. Han gick inte att styra påstår han. Något som endast han verkar sett, eftersom inte ens hon som red märkte av detta.”Det var ju inga problem i första. Och förresten så har du väl sett mig med honom i varenda start han gjort här och det har ju alltid gått bra” sa jag.”Nej men då voltade han” var svaret jag fick. ”Ja men vad fan” säger jag. ”Nu fick han ju inte ens chansen, du blåste ju av starten och körde ut honom nästan direkt. Han fick ju inte ens chansen att straffa ut sig först. Du tog ju inte honom för någon förseelse?”.”Han kunde inte volta. Nu har jag inte tid något mer. Ring måldomaren och kolla filmen” säger han och lägger på.Jag ringer måldomaren igen, de kopplar upp filmerna från starten, och då har man naturligtvis lyckats radera startförsök två. Finns ingen film att titta på. Huvudstarterns ord väger naturligtvis högre än mitt. Oavsett att i princip alla andra aktiva och publik på plats fann det hela helt horribelt. Hästen, som är i kanonslag och andrahandsfavorit blir struken och får startförbud i tio dagar för ”För dagen ej i startmässigt skick” Nu spelar väl det mindre roll då det inte finns några passande lopp närmsta tiden.Men det är helt oacceptabelt att utan någon som helst bevisföring kan göra på det här sättet. Det finns tydligen ingen rättsäkerhet inom travsporten. Är det den här typen av sport man vill ha. Godtyckliga beslut utan någon som helst bevisföring? Tänk om jag varit i Umeå eller på Solvalla och haft 30-40 mil hem och blir utkörd utan anledning. Tror ni jag fortsatt med trav efter en sån upplevelse?Hade man erkänt att man gjort fel. Tagit bort startförbudet och eventuellt gett mig ett fjärdepris (även om det har mindre betydelse) så hade jag kunnat ta det här. Fel kan man göra. Det gör jag hela tiden, men då erkänner jag det, men ska man få förtroende för funktionärskåren inom travet måste man tänka om på många banor. Och i det fallet måste jag nog säga att min hemmabana Bergsåker borde ta ett första steg i den riktningen snarast, för det här är inte OK.Det tar bort glädjen och tron på travsporten. Och DET har man nog inte råd med längre om man vill ha några aktiva kvar!
Björn Persson, Matfors

Jag kommer med en "riktig" avslutningsblogg innan nyår.
Just nu orkar jag inte.
Hej med er

2 kommentarer:

  1. Det här är verkligen illa. Om filmen "råkat" raderas borde man stryka hela händelsen tycker jag. Alltihopa. Plus en ekonomisk eersättning som plåster på såren. Det här är tamejfan helt otroligt.

    SvaraRadera