måndag 7 december 2015

En av årets sista bloggar


Tänk vad tiden går fort.

Nu är det snart 10 år sedan jag började blogga på den här sidan.

Jag vet inte om det är speciellt många som läser längre, men jag skriver ändå några rader då och då.

Säsongsavslutningen för Parkes på Östersundstravet förra måndagen var av bästa märke. Hon slutade 4:a på nya rekordet 16,8 och tjänade hela 12 500 kronor på den starten. Mycket bra insats.

Hon avslutarnu treårssåsongen och går till vintervila och uppbyggnadsträning inför 2016 med 44 000 på kontot och ett rekord på 16,8 auto kort och 17,9 på medel efter 10 starter.

Om man jämför med Parkins treåringssäsong så är de lika i mycket (även om han tjänade 22 000 som tvååring också) summan de båda sprungit in under treåringssäsongen är nästan identisk, även om "juniors" 14 starter som treåring inbringade 500 kronor mer och en andraplats som bäst, medan Parkes har som bäst varit trea. Båda var dock på "plats" vid tre tillfällen vardera.

Ska bli spännande att se om hon tänker fortsätta efterlikna honom också resultatmässigt i framtiden. Tror inte hon når hans resultat men förhoppningsvis utvecklas hon en bit. Det är en fin häst i alla fall.
Parkin har också han kommit igång lite lätt med försäsongsträningen nu, efter nästan sex veckors vila. Han är tjock och fet men verkar trivas med livet. Vi var ut en sväng igår och fortsätter jogga på lite mer och mer somen första förberedelse inför vad som troligen är hans sista säsong på tävlingsbanorna.
Vill han inget i sommar lägger vi ner. Han har ju gjort det bra ändå.

Quantum Bond kallad "Bonden" tränar på men det finns väldigt lite lopp. Anmäls till Montéloppet på Bergsåker den 16:e.
Blir det vinst där måste han väl bli inbjuden till Travgalan som Bergsåkers mest vinnande Montéhäst under 2015. Om de nu inte tagit bort den kategorin, vilket inte är omöjligt. Den fanns då i alla fall senast jag var på galan vilket var när Parkin var nominerad till Årets häst.
Han vann dock inte, utan det gjorde Nahar, vilken också var mer förtjänt av priset. Det har gått några år sedan dess nu så det vore ju skoj att komma med igen. Jag går ju bara på galan om jag har någon nominering, så det förstår ju vem som helst att det inte blir så ofta.
Men nu finns ju chansen igen i alla fall :)
Och viktigast av allt är att hästen fortfarande känns helt OK.
Och frågan är hur det går om jag säljer honom innan galan :)

Daley kör jag också hela tiden. Idag fick hon för första gången lämna Storjorden och ge sig av ut i skogen. Det verkade hon gilla.

Idag har jag också varit en sväng till Ortsjöns Hästgård och kollat till Willie Carr som verkligen varit "den fula ankungen". Min polare och gamle hovslagare Janne Falk hängde med och vi fixade till hovarna på honom.

Bara sju veckor kvar innan han flyttas hem.

Ska bli skönt att kunna börja jobba med honom på hemmaplan och se om det går att få till honom. Blir lättare när han är hemma än att åka två mil och försöka göra något mitt i en hög med hästar.

Han verkar i alla fall snäll och foglig.

Willie Carr och jag inne i ligghallen på Ortsjöns Hästgård. Foto: Jan Falk ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar