torsdag 31 december 2015

Årets sista

Året börjar närma sig slutet och så även travåret.

Dags att göra en sammanställning av året som gått.

Och även om mitt eget "travår" tog slut redan i slutet av november på Östersund. Då Parkes gjorde sin sista start för året och hennes treårssäsong var fullbordad, precis som hela travåret för min del, tycker jag att hennes debutsäsong var fullt ut godkänd
Och även om jag nog tycker att vi borde ha vunnit åtminstone ett lopp för att det skulle varit mer än just godkänt drar jag inte för stora växlar av det. Nu lyckades det inte bli någon vinst och vi kan väl säga utan att överdriva att vi inte haft något riktigt flyt i loppen och även om hon fått (kämpat till sig, är väl ett bättre ord kanske, eftersom man inte FÅR speciellt mycket) pengar varje start, så hade hon kunnat haft ännu bättre resultat med lite flyt.
Men vi tar väl det nästa år hoppas jag.

Efter en hittills dåligt snöfylld vinter hoppas jag på lite bättre att träna på de närmsta månaderna (mer snö alltså) för då kommer vi ut med förnyad kraft i mars/april någon gång.

Jag tror att hon kommer få en bra fyraårssäsong. Och att hon blir bättre och bättre i travet när hon blir starkare. Och då ska ni få se på fan :)
Morbror/storebror Parkin har väl inte direkt haft någon bra säsong, snällt sagt. Men han var inte i bästa formen (även om rund också är en bra form) när han återkom från sejouren på Bjertorp, vilket var synd då han börjat våren bra därnere, men han hade nog inte tränats så hårt månaderna innan och det tog nästan en och en halv månad här hemma i sandbanan innan han började vakna till, och då var ju hösten redan i antågande.
Eftersom han sällan eller aldrig gjort någon människa glad på en travbana mellan oktober och mars, efter det att han blev "bra", så var det bara att lägga ner startandet och vila ett tag, och därefter börja om från början igen efter sex veckors hagvila.

Daley skymtar i hagen, äldsta dottern Amanda passade på attt rida Parkin medan jag själv sitter upp bakom Parkes när hon var hemma och hälsade på under jullovet. 27/12-2015. Foto: Björn Persson ©

Nu är han igång igen och tränar nästan full dos, och han känns inte helt slut även om han fyller tio år nästa gång. Efter en vinter på hemmaplan hoppas jag att han till sommaren lyckas skrapa ihop de dryga 70 000 som fattas för att han ska bli dubbelmiljonär.
Jag hoppas min plan fungerar och att det fungerar som jag tänkt. I februari börjar vi köra provlopp. Och då borrar vi fast oss i ryggar och bryr os inte om luckor ochj sånt, utan vi hoppas att han till slut blir lite mer löpsugen av detta.

Stallets tredje starthäst, den nu snart åttaårige vallacken, Quantum Bond är ju en historia för sig sjäv.
Annonserade ut honom i våras och tipsade om att han nog skulle vara en mycket bra montéhäst, ingen seriös hörde av sig. Jag tänkte starta på så länge, men då skar han sig under armbågen på höger fram när han snubblade i hagen och fick vila någon månad medan såret läkte.
Därefter kvalades han så äntligen in i monté, men hittade inget lopp förrän i början på september. Resten har varit, som de brukar säga en historia för sig. Han har sedan dess vunnit tre av fyra lopp i den genren. Senast blev han dock so sagt utkörd på minst sagt underliga grunder, vilket det stått om både i Sundsvalls Tidning och i Travronden.

Jag ids inte bry mig mer om detta även om hela situationen är helt utan förklaring, de allra flestajag träffat som såg det hela fattar inte vad som hände, allra minst jag, och inte blev jag klokare av att läsa uttalandena från huvudstartern i "Ronden" heller:
För hans egen skull hoppas jag han blivit felciterad:
"Ryttarinnan drog i vänstertömmen" och "Han har fungerat med huvudstång" tyder ju på att karln måste ha sett helt fel häst.
OM man bara drar i vänstertömmen från spår två i voltstart kör man nog på den på spår ett, och om den som rider inte vill att hästen ska springa på någon i voltningen så borde hon väl dra i den andra, den högra tömmen, när hon har spår två. Eller?

Dessutom har hästen aldrig haft en huvudstång på sig. Men han kanske menade sidostänger, och dessa brukar jag väl inte behöva använda heller speciellt ofta eftersom voltningen aldrig varit det minsta problem med honom.
Tråkigt bara eftersom det ställer till det i onödan för mig och för hästen.
När jag nu ska försöka sälja honom igen, så var det ju inte så kul att få "Ej tävlingsmässigt skick" i programraden och 10 dagars startförbud, speciellt inte på en häst som är i toppform och klart startmässig.
Men men.

Det är historia nu.

Även om jag tycker det borde vara enkelt att bara erkänna att man gjort en felbedömning och att det inte var "Bonden" som var den felande länken i den voltningen, utan möjligen ettan som inte kunde leda volten i rätt tempo.
Han blir väl inte speciellt lättsåld nu antar jag.
Tråkigt också om jag måste åka till Delsbo slakteri sista veckan i januari, för att ingen vågar köpa honom tack vare den där utkörningen (och startförbudet) som drogs fram lika överraskande som en kanin ur en trollerihatt.
Förhoppningsvis finns det någon som inser att de kan göra ett första klassens fynd och handlar honom innan dess. För det vore synd på en så fin travare.
Köpesumman 30 000 borde väl vara billigt för en häst med 1220 startpoäng och tre ettor i raden. Men det är klart, travet håller ju på att dö ut, så det är väl inte konstigt om en del tvingas göra hundmat av felfria hästar.
Nu är det ju några som hört av sig, och Anna-Lena, som ridit honom till vinsterna vill ta honom men måste ha en boxplats där hon har sin andra häst för att det ska gå i lås.
Men jag hoppas någon "bra" köpare dyker upp, jag vill inte sälja honom till vem som helst heller. Skulle jag skänka bort honom försvann han nog snabbt, men då kan ju vad som helst hända. Jag tycker att om man köper något, så ska det ha ett värde för den som köper det så att det inte bara är slit och släng.

Speciellt när det gäller hästar.

Jag har ju som sagt bara fyra boxar och sista januari kommer ju lille Willie Carr hitså vi får väl se vad som händer, men det är ju synd på en fin häst, men just nu kostar det mig 3200 i månaden extra för att ha fölet på Ortsjöns Hästgård och det är ju pengar som ska tas någonstans ifrån de med.
Stallets fjärde och yngsta häst, Daley blir ju två år nu vid årsskiftet och det är ju en välstammad häst som blandar och ger i träningen. Ibland travar hon felfritt och ibland känns det som om hon har tusen ben. Kan ju bero på underlaget också, så inte varit mycket att hurra för i vinter. Hon är även lite vass i humöret och biter en gärna i axlarna eller i armen när man ska hämta henne från hagen, dessutom har hon en ful ovana att hon gillar att försöka "slå" lite när man kör henne.

Annars är hon lätt att hantera på stallgången på alla sätt och fin när man kör, inga andra problem och jag tror nog hon kan bli riktigt bra bara allt faller på plats. Nästa säsong är väl målet som vanligt åtminstone ett godkänt premielopp.
Jag ska väl ta lite om årets samlade resultat också.

Här är siffrorna från årets tränarstarter för de hästar jag haft i min regi
Årets resultat för Parkin: 6 0-0-0 11 700 kr 16,9m 12,4ak (+ 4 0-0-0 10 400 kr 11,4ak hos Sofia Aronsson)
Årets resultat för Parkes: 10 0-0-3 44 000 kr 17,9m 16,8ak
Årets resultat för Bonden: 16 3-0-0 51 000 kr 16,1k 15,7ak

Nedan finns loppen fördelade enligt kronologisk ordning, häst, kusk, bana, resultat, tid och prissumma:

Mitt eget år som kusk är väl inte mycket att orda om.

Jag tog precis som 2014 bara en seger. Glädjande nog kom årets seger i uttagningen till Amatör-SM på Bergsåker med Thomas Claesson-tränade stoet Cash'em Online.
Märkligt nog så följer den här segern samma mönster som det brukar när jag vinner som "lånekusk". Hästen jag kört har inte vunnit på lång tid före, och precis som i fallet med Damita på Bergsåker (2013) och Supplier i Skellefteå (2014) så har hästarna inte heller vunnit lopp efter min seger med dem. Så har inte heller den här märren.
Mycket konstigt.

I finalen av Amatör-SM blev vi dock utslagna redan i försöket. Vi blev först utanför prispengarna i det snabbaste försöket. Hästens tid i vårt försök hade räckt till seger med 20 meter i det andra försöket, men så är det.
Man ska ha tur också.

Jag tar nya tag och kämpar på.

Hoppas på fler kusksegrar nästa år.

Annars är jag rätt nöjd med året som gått. Pengar i 20 av 27 körda lopp är bra siffror. dessutom så har jag enligt den löpande kuskstatistiken jag fört sedan jag började köra lopp, kört in pengar i mer än hälften av alla de lopp jag kört i livet, vilket känns som en bra prestation med tanke på inledningen av "kuskeriet" då det inte gick direkt bra...

Det var som sagt mycket roligt och stimulerande att ha varit med och kört i ett SM.
Det hoppas jag på att ska ske fler gånger. Och då jag ska naturligtvis ta mig till final någon gång också.

Här nedan finns årets lopp som kusk fördelade enligt kronologisk ordning, häst, bana, resultat, tid och prissumma:


Året i stort har varit ett av de bättre som tränare rent siffermässigt och det absolut bästa som kusk om man räknar i inkörda pengar.
I år tränade jag in 106 700 kronor och som kusk körde jag in 88 000.
2009 (som var mitt tidigare bästa år) körde jag in 86 850 kronor, så det var marginellt, men ändå det bästa året. Även om jag inte var så ofta "på plats" som jag brukar.

Det segerrikaste året var dock 2013 då jag vann tre lopp. Det är nästa mål att spräcka.
Kunde ha varit mer inkört i år om jag fortsatt starta Parkes, då det fanns fina stolopp, och hon avslutade säsongen på bra sätt och med nytt rekord och i fin form, men jag hade ju redan bestämt mig för att avsluta där efter november, så jag hoppas som sagt jag har igen det nästa år.
Annars så blev det högre böterna i år.

43 kronor mer i snitt per start mot för i fjol och det var ju inte så bra. Där får jag skärpa mig. Dessutom en avstängning för en tredjegångsföreelse. Det var nog fem eller sex år sedan jag senast var avstängd.
Glädjande dock att inkört per start ökade med 265 kronor per start, jämfört med ifjol. Ännu mer ökade intränat per start, där summa steg till hela 800 kronor mer per start än ifjol.

Montéstarterna drog upp snittet bra, då både Parkin och Bonden startade i monté. Bonden mest framgångsrik med sina tre vinster på fyra starter. Parkin blev 4:a i debuten och så den misslyckade starten då han skurit sig under magen i värmningen då han både galopperade och gick i passgång. inte så vanligt för att vara han. Han tog dock lite illa vid sig av montéstarterna och behövde lång återhämtning, medan Bonden var helt oberörd efter sina eskapader med Anna-Lena Forsberg förtjänstfullt i sadeln.

Här följer lite siffror från 2015

Det sammanlagda bötesbeloppet är 6100 kronor (dessutom tre veckors avstängning)
Årets resultat för Björn Persson som kusk: 27 1-0-3 88 000 kr 17,4k 14,0ak Segerprocent: 4%Årets resultat för Björn Persson som tränare: 32 3-0-3 106 700 kr 16,1k 12,4ak Segerprocent: 9%
Inkört: 3259 kronor per start
Intränat: 3334 kronor per start
Böter: 226 kronor per start.


Det blev en glad segergest i amatör-SM uttagningen på Bergsåker. Sämre gick det i Sverigefinalen där vi blev utslagna i försöket. Foto: Skärmdump ATG ©

Bästa 2015:
1. Att jag lyckades vinna ett uttagningslopp till Amatör SM som kusk.
2. Bondens tre montésegrar med Anna-Lena Forsberg i sadeln.
3. Att Parkes ständigt utvecklades och avr som bäst på slutet av året.

Sämsta 2015:
1. Den ofattbara funktionärsstrykningen av Quantum Bond mitt i voltningen den 16 december. Ingen fattade någonting
2. Veterinärkostnaderna i samband med Willlie Carrs födsel på Ortsjöns Hästgård. Kändes som att spola ner 25 000 i toaletten, speciellt då han ser ut som han gör.
3. Parkins prestationer har inte varit något att applådera direkt, de heller. Men det är upp och ner i travbranschen. Och att han varit på tillbakagång har jag vetat länge.

Det får avsluta det hela.

Gott Slut och Ett Gott Nytt År på er allihop.

Så får vi se om vi hörs nästa år...

2 kommentarer: