lördag 19 mars 2016

Elström


Förra veckan hade jag mest problem med att få Willie Carr att stanna kvar inne i hagen. Han tyckte väl att strömmen var för dålig och gick bara igenom tråden när han ledsnade på att vara inne i hagen.

Han fick därför gå i "hingsthagen" som inte är större än kanske 12x25 meter och gjord av svetsade rör. Lite tråkigt för en vilken häst som helst, och kanske speciellt en pigg unghäst.

Då fick jag ett samtal av Patric Svensson som läst om mitt problem och tipsade mig om en variant av "franskt elband" där man bara drog en separat tråd kopplad till aggregatets jorduttag ca 5-10 centimeter under den övre eltråden. Effekten när hästen tryckte sig mot båda trådarna samtidigt skulle vara mer än nog för att få honom att avhålla sig från vidare utbrytningsförsök, trodde han.

Sagt och gjort jag var och köpte lite mer elstråd, kopplade ihop det hela längst den sida där hästen brutit sig ut tidigare. Och en sak är säker. Och det är att jag tror att det funkade alldeles utmärkt.

Hästen hade tydligen redan testat när jag gick ner för att kolla på tisdag eftermiddag. Och resultatet blev över förväntan.

Själv stod han mitt i hagen och såg sur ut.
Efter en liten inspektionstur i hagen kunde jag se att övertråden och jordtråden redan hade blivit avslitna.
Övertråden hängde två meter upp i luften i en trädtopp, så tydligen hade Wille fastnat på något vis och fått sig en riktig stjärnsmäll och ryckt av trådarna för att komma därifrån.

Det tog nog mer än ordentligt skulle jag tro.
Åtminstone antar jag det då han troligen också stod i några centimeter vatten som smält och gjort ett litet dike längst med där han provat att gå ut.
Jag tror att den kombinationen påverkade strömmen bra nog.
Efter det har det gått fyra dagar och hagen är fortafrande hel och hästen har hållit sig kvar i hagen. Mycket till Parkins glädje då ha nu får ha sällskap igen.

Förhoppningsvis räcker det så.

Vi har även varit ute på en tömkörningstur. Nyblivne avtalspensionären Janne Falk var här och hjälpte mig. Först hjälptes vi åt med hovarna, som nu ser riktigt skapligt ut, även om hästen är extremt besvärlig.
Därefter på med sele och huvudlag och så gick vi en sväng. Gick rätt bra även om det lever en liten djävul i den här "rödfräsen".

Provar att tömköra lite imorgon också. Bra att få hjälp några gånger innan jag testar själv. Det brukar räcka med ett par tre gånger så att de fattar vad som gäller.

Parkes och Parkin var jag ute med idag.

Båda känns i hyfsat skick.

Parkes startar i Lunch-V4:an på Östersund på tisdag. Lite tråkigt läge med 5:e spår på 20 meters tillägg. Men lång distans och överkomligt motstånd gör ändå att det känns värt att åka.

Parkin har lite att ta igen efter dubbla kortisonsprutor och motionskörning en längre tid. Är i valet och kvalet om jag verkligen ska orka fara till Umeå den 8:e. kanke blir dubbla tillägg i ett P21 på Bergsåker istället dagen innan bara för att se hur han beter sig.

Daley får en tur i morgon och nu har mer än halva konvalescenstiden gått och senan ser bättre ut vid en okulär besiktning.

Återbesök i början av maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar