onsdag 15 juni 2016

Tunt med uppdateringar



Det har varit lite tunt med uppdateringar på slutet. Inte mycket att skriva om.

Både Willie Carr och Parkin är ju som tidigare nämnts på sommarbete.
Parkin har jag varit och kollat till en gång men inte Willie än. Men det blir väl en tur på fredag till för att se hur han har det. Vi passar på när Anette ändå ska till Stöde och plantera
sommarblommor på några gravar så tar vi en avstickare upp till Fränsta i samma veva.

Daley tränar på som vanligt. Inget banjobb än och hovbölden vet jag inte vart den tog vägen, men ohalt är hon efter att jag lade på grönsulor fram. Ibland behövs det inte så mycket.

Hon behöver nog lite mer stimulans än jogga omkring på sandbanan så jag hoppas på att det kan bli några banjobb framöver. Senan verkar inte bekymra henne i alla fall. men en lysning till är kanske bäst.

Vore synd att ha för bråttom om det inte håller.

Parkes har visat fin form på slutet och jag hade inbillat mig på förhand att vi skulle ha en god chans till första segern på Östersund i fredags.

Tyvärr lyckades jag inte hålla ut Ulf Ohlsson om ledningen. När sedan Bergharn kom med favoriten så hamnade jag naturligtvis ett hack för långt ner i banan för att kunna ta dem.

Det är lite tråkigt att man bedöms efter vem man är och inte vilken häst man har. Nu kör ju alla sin egen häst och får göra som de vill. Men man har ingenting gratis i loppen som amatör och det är ju som det är.

Hon spurtade sedan bra efter sen lucka från tredje inner (Ohlssons häst svimmade i det närmaste och jag blev kvar bakom för länge) till ett fjärde pris efter en kraftig sidledsförflyttning som hette duga i tre spår när jag väl fick luckan.
Nu satt jag där jag satt alldeles för länge med en obrukad häst bakom en mur av tre hästar i bredd, som gick för full drivning över mål när jag äntligen kunde ta ut henne
 
 
Tyvärr har hon ju en svaghet än så länge att när man flyttar ut henne, oavsett om man har henne på bettet eller ej, trampar hon liksom luft och förlorar därmed ofta en längd när hon styrs ut. Det är svårt att komma ikapp då, speciellt när det är mindre än 100 meter kvar. Jag hoppasdock den lilla detaljer försvinner med tiden.
Förutom den grejen så är hon den absolut trevligast och roligaste häst jag har haft när det kommer till lopp. Och hon utvecklas hela tiden dessutom. Numera är hon också rätt startsnabb, förutom att hon inte ligger på speciellt och att hon krigar hela tiden. Och går på alla distanser.

Hon förtjänar en seger nu.

Förhoppningsvis kommer den på söndag på Östersund.
Byngligt läge i breddlopp dock. 10:e spår bakom bilen. Hon är i mina ögon bästa hästen. Men det är ju ingen garanti att hon vinner ändå.

Hon ska ju släpa på mig med.

En annan som var nära att vinna lopp var Quantum Bond som jag sålde i vintras till Anna-Lena Forsberg. Han var mycket förbättrad mot tidigare och blev nu tvåa, slaget med huvud efter att ha fått utstå tryck i omgångar på nytt rekord över voltstart med en tiondel.
Det var roligt att se.

Dessutom känns det bra att man kunnat hjälpa till med det som inte funkat i den nya regin. Hon har gjort ett bra jobb med hästens mentala status och hans trivs verkligen bra, precis som jag hoppades.

Bra då att kunna hjälpa till så att de fungerar igen.
De flesta vill ju göra på sitt eget sätt och det är inte säkert att det blir bättre. Då är det bra om man som Anna-Lena är ödmjuk och inte kör ner huvudet i sanden. Och när hon frågade om råd och verkligen vill ha en lösning så ställer åtminstone jag upp.
Och blir det bra som nu så känns det naturligtvis ännu bättre

Hoppas också han fortsätter fungera nu då.
Det är inte kul när det går dåligt för de hästar man säljer.

Bättre reklam om de funkar.

Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar