söndag 18 oktober 2009

Bra utdelning i "kusk-comebacken"

Det blev bra utdelning när jag gjorde comeback i sulkyn efter min tre veckor långa avstängning.

Parkin och jag slutade 3:a i ett STC-lopp för 3-åringar på Östersund på fredagen. Det var skoj speciellt då det var hela 10 000 spänn i tredje pris.
"Junior" har ju ätit kraftfodret lite dåligt på morgonen i en dryg vecka nu och jag var lite tveksam till formen.

Han var sig heller inte riktigt lik i loppet, då han förvånade med att trava "halvdåligt" i kurvorna och det blev lite väl mycket "köra nordsvensk" över det hela (och dom som känner mig vet att det är ju inte min starka sida att "bära nordisar").

Det kan ha berott på att jag körde barfota också och att det var lite löst i kurvorna. Han tappade exempelvis travet helt 800 kvar och tog även några korta galoppsteg innan hann fann benen. Och så brukar han aldrig göra.

När han väl hittade benen och jag kunde attackera bakifrån från en position som sjätte häst hade jag sånär kommit om alla (utom vinnaren som gjorde ett litet ryck) på rakan innan sista kurvan men kom inte riktigt förbi Peter Erikssons häst innan kurvan och då fick jag ta upp lite för att han inte skulle galoppera och då rök andra platsen som jag tyckte jag hade på gaffeln.

På upploppet var han lite seg men höll farten i alla fall.

Parkin gick bra på rakorna och hade han varit fullt körbar så tror jag faktiskt jag vunnit det här loppet. Får vara nöjd ändå med placeringen.

Nu blir det uppkollning så snart jag får tid hos veterinären.

De som vill se loppet i efterhand kan gå in på www.ostersundstravet.com (och trycka på länken för livetrav och lopp 7) Det är gratis faktiskt.

Annars så är det "business as usual" här på Storjorden.

Körde jobb med Norma i måndags, första gången efter behandlingen och det gick bra. Körde ca 1.28/2140 meter på en mystisk bana, med en avslutning på 1,24,5 sista 1000. Det var riktigt löst framför platserna och stenhårt på stallsidan.

Idag söndag så var banan ännu mer "mystisk" innan tävlingarna, och det var väldigt nära att man tvingades ställa in trots att vädret knappast varit speciellt omskakande för årstiden.

Helt klart så är det något som är galet med underlaget på Bergsåker efter omläggningen och nestor Lasse Lindberg sa innan att det här är det sämsta underlag han kört på någonsin.

Efter att man skrapat av 10-15 centimeter av banan ytlager så kom man igång med tävlingarna en timme efter utsatt tid.


Delar av tränarkåren undersöker Bergsåkers banunderlag

Åter till Norma då.

Jag har faktiskt anmält henne till kval på onsdag.

En liten chansning är det, men jag tycker det är lika bra att prova medan hon är någorlunda fräsch. Är banan som idag så är det nog bara att stryka, men är den hård och fast så tror jag på en 25-tid.

Inte gångbart att starta på i dagsläget, men går det vägen så har jag ju 8 månader på mig att starta i alla fall.

Newyorken kom ju inte med till onsdagen, mer än 30 anmälda och hon blev 3:e reserv. Vi provar att anmäla i morgon igen.

Då är det till Östersund på fredag. Inte ett optimalt lopp för henne, men kan ju gå bra ändå. 2140 meter voltstart, tillägg vid 100 000 kronor och stängt vid 240 000. Lite hårt men vi hoppas på vettigt spår bara.

Brukar vara lite enklare djur på Östersund så kanske vi kan tjäna en slant om vi får chansen att vara med.

Många hälsningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar