onsdag 21 oktober 2009

Parkin behandlad och Norma missade kvalet

Om förra veckan var bra så har den här börjat sämre.

Parkin kändes ju lite "rullig" i kurvorna på Östersund men eftersom det ska mycket till innan han galopperar så höll han sig i någorlunda trav hela vägen.

Men som sagt det kändes inte riktigt bra.

I går tisdag fick jag en återbudstid hos PH-Vet och då kändes det rätt att göra en "genomböjning" av honom. Vi hittade också några små hältor, båda straxt under en grad, i vänster framknä och höger framkota, och dessa behandlades med ett medel som har 14-dagars karens.

Så nu är satsningen mot start den 4 november.

Det går treåringslopp både på Hagmyren och Solänget den dagen så någon av dessa banor blir det..
Dagen efter åker jag till England och tittar på fotboll med en av mina barndomskompisar, Peter Bergström. Ska se Wolverhampton-Arsenal, inte så konstigt med tanke på mina uppfödningars som är döpta efter spelare i Wolverhamptons lag från 70-talet.

En av dessa var en centertank som hette Norman Bell. Dennes namne Norma N.Bell provade att kvala i dag på Bergsåker. Det gick inte så bra. Det var en liten chansning som inte gick hem, men det var nära.

Om inte om funnits så har hon nog varit inkvalad nu.

Men marginalerna var inte riktigt på vår sida idag.
Sex hästar på start och Norma från springspår.

Hon är ju väldigt trevande från start, så att börja längst ut kändes ju inte så lyckat på förhand, men jag tänkte att jag går väl ner tidigt så blir det kanske bra i alla fall. Efter en omstart (två felvända hästar) så gick starten.

Vi kom iväg rätt dåligt och inte blev det bättre av att John Östmans häst på femtespår stannade och stod still och hoppade framför oss när vi var på väg ner i banan, så vi fick ta upp och ta ny fart och köra runt denne, men med dessa små hinder så lyckades hon inte öppna bättre än att en av premiehästarna (som startade på 2160 meter), var före oss in i kurvan.

Norma ökade farten eftersom men tvekade och det var inte alldeles lätt att ta sig om denne, men efter 500 meter så var vi om. Först då började det gå att köra henne lite grann. Men första varvet gick inte fortare än 33 kanske. Östman körde om oss på rakan och jag ökade så mycket det gick utan att hon skulle takta ur och det gick som på nålar ända fram till upploppet då hon helt plötsligt slappnade av och sprang på riktigt skapligt, men det var så dags då.

Vi missade tiden med åtta tiondelar.

Hon gick 28,8/2140 meter, så det sket sig att klara kvalgränsen.

Men vi tränar väl på en månad så får vi se hur det ser ut sen.

Hon behöver nog gå lite provstarter så att hon inte tappar så mycket från början.

Det är ju ingen panik eftersom jag inte tänkt starta och nästan konstigt att hon överhuvudtaget lyckats ta sig till kval med tanke på hur hon såg ut som nyfödd.

Newyorken kom med på Östersund men fick dåligt spår. Spår fyra i voltstart är ju aldrig bra. På plus-sidan ligger dock det faktum att man delade på loppet så det blev lite enklare motstånd än urspungslistan.

Nu är hon ju ingen tiger till slut, men med en bra resa så hoppas jag på en bra slant.

Ska göra en utrustningsändring och byta huvudlag till den här gången.

Hon har gått med halvstängt sedan i våras, men nu återgår jag till "norsken" igen.

Den är dock lite modifierad mot tidigare så vi får väl se hur det slår ut.

Jag hoppas på barfota runt om en sista gång innan banorna blir för hårda.

Kommer vi bara vettigt iväg så får vi se vad som händer.

Hon känns annars rätt bra här hemma.

Om än lite "vimsig"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar