tisdag 10 november 2009

Nya tag

Nu är jag tillbaka i Sverige igen.

Det var trevligt i England och även om Wolverhampton förlorade mot Arsenal med 4-1 på hemmaplan så var det en lyckad tripp.

Det blev lite inhemsk öl samt en del Gin o tonic. England är ju ett u-land på många sätt, men stämningen på fotbollsmatcher är helt fantastisk, samt att man är oerhört bra på att göra sportprogram i tv.

Där har vi i landet lagom en hel del att lära.

Dessutom är det förbryllande för en svensk som tragiskt nog börjat vänja sig vid missriktad "effektivisering" och nedskärningar in absurdum här i landet, att man har så mycket folk som jobbar på olika ställen.

Exempelvis om man jämför antalet expediter på ett klädesvaruhus typ Åhlén's eller KappAhl i England så är det nästan löjlig skillnad på antalet anställda. I Sverige får man ibland leta sig blå i affärerna för att hitta någon man kan fråga om man behöver hjälp.

I England är det precis tvärt om.

På Beattie's kosmetikaavdelning (Wolverhamptons "finaste" klädaffär) så var det närmare 20-talet expediter fördelade på en yta som var att jämnställa med en ordinär kvartersbutik här i Sverige.

Det är möjligt att England är ett låglöneland, men dom såg inte undernärda ut direkt, så de har antagligen råd att äta sig mätt på sin lön i alla fall.

Samtidigt hemma i Sverige så blev det strömavbrott på söndagen hemma på Storjorden. Strömavbrottet som inträffade mitt på dagen, utan några extrema förhållanden alls.

I effektiviseringens och spariverns Sverige tog det 6 timmar innan EON lyckades återställa strömmen.

Vi börjar närma oss u-landsstatus vi också tror jag...

Nu över till trav.

Parkin hade ju ingen lyckad dag på Hagmyren i onsdags. Möjligen så har jag kommit på vad som kan ha hänt då han på kvällen nästan var helt igensvullen i vänstra ögat (eller det var egentligen Anette som upptäckte det).

Jag hade satt på honom en Murphybländare (En större löstagbar skygglapp) utanpå det helstängda huvudlaget till loppet.
Eftersom klämmorna som håller fast den satt lite dåligt, så tejpade jag fast de två som satt på uppkäkstygeln med eltejp. Men jag brydde mig aldrig om att sätta fast de andra två klämmorna som man fäster med decimeterlånga böjbara "vajrar" i sidostolpen på huvudlaget något extra.

Där var det ingen extra eltejp som höll fast klämmorna och naturligtvis så lossnade dessa.

Hästen sprang ju och vinglade med huvudet hela loppet och jag trodde det var för att han inte ville gå i ryggar, men när vi kom in i stallet igen så hade Murphybländaren lossnat från sidostolparna - men den satt fast mitt på nosen.

Vilket innebar att den svajat fritt från där den var fästad mitt på hästens huvud.

Jag tänkte inte mer på detta just då men antagligen så hade "Murphyn" slagit honom mot huvudet upprepande gånger under loppet och slutligen fått in en träff på ögat som senare svullnade igen.

Det är inte så kul att springa under dessa förutsättningar kan jag tänka mig.

Svullnaden hade dock gått ner till mitt på dagen på torsdagen.

Jag hoppas att det var detta som var felet och inte att han inte ville springa. Han har ju annars känts bättre och bättre under hösten.

Vi tar nya tag.

I morgon ska han in på banan och vi ska försöka prova att köra autostart igen. Senast jag provade i maj gick det ju inte så bra, då han inte ville gå fram till bilen riktigt. Nu tar vi chansen igen när det är dagstrav och jag ändå ska dit med Newyorken som går ut från ett läge som för hennes del är iskallare än iskallt.

Spår 12 bakom bilen på 1640 meter. Dessutom en hård proposition.

Hade det inte varit här hemma på Bergsåker hade jag nog "skärskådat" henne med ljus ocjh lykta för att hitta något fel som varit strykningsbart.

När STC tog bort spårförbehållen tyckte jag det var ett gigantiskt misstag. Hade det funnits kvar så hade hon haft poäng nog komma med i bättre lopp antagligen på Solänget på fredag eller Gävle på lördagen.

Och en häst med färre poäng än oss och som gärna startat från spår 12 hade fått chansen.

Men nu är det så här.

Det är bara att gilla läget och köra.

Det är 8 priser och 12 startande men jag har svårt att tro att vi får något med oss ändå då hon är så extremt beroende av att vara med därframme.

"Vinnarkusken" från i onsdags, min gamle hovslagare Janne Falk hjälper mig och kör ner "junior" eftersom märren är lite svår att transportera om hon inte står brett i hästfinkan.

Inte så skoj när dom vill lägga sig så fort man behöver svänga...

Provstarten bakom bilen går 11.20 och Newyorken startar sedan vid 12.50.

Med Jannes hjälp borde jag hinna med mig.

Vi hörs.

Förresten så är det nytt kvalförsök på fredag för Norma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar