söndag 29 november 2009

Newyorken kvar på Storjorden

"Newyorken" aka New York City blir kvar här på Storjorden ett tag till. I alla fall fram till sommaren och det känns ju bra på sätt och vis då hon är lättsam att ha att göra med.

I torsdags startade hon på Bollnästravet och blev fyra, en placering som kunnat vara några hack längre fram med lite tur. Vi fick svar om ledningen av blivande Gävletränaren Jenni H Åsberg, från start, därefter dödens i 5-600 meter innan den blivande vinnaren med Tomas Pettersson kom och löste av mig därframme.

Jag fick sitta lugnt kvar i andra par utvändigt ända in på upploppet, innan jag vek ut i tredje spår för att ta upp kampen om en eventuell vinst.

Men då jag skulle sparka lös rycktussarna så lossnade de inte utan de satt kvar i öronen på hästen, så jag fick ta handen till hjälp och då jag röck till i snöret så flög tussarna ur - men även snöret gick av så när vi kom in mitt på upploppet och jag trodde lite på chans så satt helt plötsligt tömmen och spöt "ihoptvinnade" med varandra av det trasiga snöret till rycktussarna.

Varje gång jag försökte röra spöt så drog jag istället hästen i högertömmen. Vilket fick till följd att jag inte kunde "köra på" henne riktigt sista biten, utan jag fick hoppa fram och tillbaka i vagnen istället, vilket gav mig 900 i böter för "felaktig drivning", dessutom så släppte jag ut den blivande trean från invändig position då vi vinglade ut straxt före mål.

Det var synd för hon borde ha varit lite längre fram utan denna fadäs med snöret. Jag tror inte hon vunnit men 2:a kanske.

Vi tappade lite poäng men hästen är i bra slag så vi tränar på och letar lopp.

En som snart får se fram emot lite vinterträning modell hårdare är Parkin som inte stärkte sina aktier direkt på Bergsåker under onsdagen.

Han fick en matlapp med betoning på "fick" (två ekipage diskades för galopp före mål) men agerade ganska geistlöst.

Han vill ju inte gärna ta i bakom hästar och då han inte är någon raket ut (han är inte ens ett tomtebloss) vare sig med eller utan startbil, så hamnade han ju lite dåligt till som femte häst invändigt och när det sedan blev körning så ville han just ingenting.

Sedan när han inte går upp i rygg riktigt så blir det ju ännu jobbigare att springa avslappnat och sedan är han ju väldigt slö emellanåt, trodde just det skulle bli bättre med goggles men det blev snarare sämre.

Är ett lopp till inplanerat för hans del i år. Den 11:e på Bergsåker är det ett unghästlopp och också sista chansen för hans del att få bra betalt för en matlapp.

Vi går ut där troligats innan vinterträningen tar över. Jag hoppas att han mognar på sig i vinter för nästa år är han fyra år och då är det slut på "lätta" pengar.

Norma vilar på än och av Hibbitts travliv återstår en knapp månad innan han även officiellt blir pensionär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar