söndag 13 februari 2011

Långt mellan gångerna

Det har varit långt mellan bloggarna nu men det händer inte så mycket heller.

Prevenue var inte till sin fördel förra veckan och jag vet inte vad som var felet. Hon var lugnare än vanligt så redan där borde jag ha anat att inte allt stod rätt till. Men ingen feber och ingen märkbar rörelsestörning. Hon var dock helt geistlös i loppet och redan efter ett varv var det "tomt i tanken".

Hon var dock inte märkbart berörd efter loppet och möjligen var det en brunst som kan ha stört henne. Vissa små tecken kan ha tytt på det, men jag är långt ifrån säker. Däremot så har jag haft hästar förut som betett sig exakt på samma sätt när dom varit brunstiga.

Vi gör ett nytt försök på fredag och är hon likadan då så får det bli ett veterinärbesök.

Parkin känns bra och verkar ta åt sig träningen bra och nu är vi inne på sista etappen av "uppträningen" och ligger nu på "maxbelastning" för hans del.

Tanken är att ligga kvar här ett par veckor, sedan blir det snabbjobb och så börjar jag "släppa" på träningen och förhoppningsvis så sitter den fysiska formen där efter några veckor till.

Hur han är mentalt får vi se när han kommer ner på banan.

Norma är tjock och har god aptit. Har ännu inte bestämt om jag ska försöka lämna henne på något stuteri när det börjar närma sig fölning. Ska hon betäckas om så är det skönt att slippa lasta både fölet och henne och ge oss i väg 15-20 mil när den är bara några veckor. Det var lättare förr men nu har ju Sellénarna lagt ner Rösåsens stuteri uppe i Kovland så det är väl jämtland som är närmast för min del.

Vi får se hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar