onsdag 23 februari 2011

Veterinärbesöket

Nu har vi varit på veterinärbesök, Prevenue och jag - och hunnit med att få räkningen också.

Det var i måndags vi fick tid direkt och det är bara att än en gång konstatera, att det är långt ifrån "billigt" att försöka hålla hästarna friska.

Här får ni en liten genomgång av hela besöket.

Nu behövdes ingen ledbehandling eftersom böjprovet (1250 kronor + moms) inte påvisade någon hälta, däremot så hittade Veterinären (Per Jonsson) rejäla "muskelkontraktioner" i bogen höger fram och i korset på höger sida (det måste ha varit vid "spec. -undersökningen" som kostade 750 kronor + moms) och han trodde att det borde vara det som stört henne en tid.

Hon har ju varit lite besvärad av något de två senaste loppen och förhoppningsvis beror det på detta.

Hon fick då stötvågsbehandling (borde gå under posten "undersökning/behandling" á 400 kronor + moms) på båda ställena samt en del injektioner med DMSO samt medskickat hem en femdagars kur med "butta" (posten för "medicin/material" á 463 kronor + moms) för att få det att "släppa".

Hon vaccinerades också, tror jag i alla fall, eftersom jag bad om detta när vi ändå höll på.

Förhoppningsvis går det under posten Profylax á 440 kronor + moms, annars har detta glömts bort i räkningen då hon, mig veterligen inte fick något lugnande överhuvudtaget.

Det hela gick på den nätta summan av 3303 kronor sammanlagt (inklusive momsen som jag får betala och ligga ute med ungefär 13-14 månader innan nästa deklartion är gjord).

Nu återstår ett återbesök nästa vecka och lite mer Stötvågsbehandling kanske, sedan så får vi se. Tanken är att hon ska motionsköras fram till dess men hon har fått gå i hagen hittills då det både varit för kallt och jag haft lite annat att pyssla med.

Såsom arbete och liknande.

De övriga två hästarna här hemma verkar nöjda och glada trots den stränga vintern som nu snart går in i sin 5:e månad.

Det var länge sedan jag var så här less.

Jag är mest less på att det inte går att träna på det sätt jag tänkt innan vintern på grund av att jag inte tar mig någonstans med hästarna utan har varit förevisad till att köra intervaller i backe ända sedan början av januari.

Nu har det fått till följd att Parkin i det närmaste är startklar, och även om han inte "pullade" i alla 10 intervallerna i måndags så var det bra nära i alla fall.

Det är inte ofta han kännts så löpvillig som han gjorde då. Vi får se hur han känns imorgon eller om det blir på fredag.

Ska ut och jobba extra pass inatt (så att man har råd med veterinärvården:) ) så det beror på hur jag känner mig imorgon eftersom jag nog måste upp redan vid 10 då jag har lite ärenden inplanerade redan innan dom ringde från Ortviken och ville ha ut mig.

Eventuellt kan det bli ett banjobb för "junior" redan någon gång nästa vecka. Bara för att.

hörs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar