lördag 19 februari 2011

Lika inför lagen? - Glöm det!

Igår startade PrevenueBergsåker och hon gjorde en godkänd insats i kylan (det var -28,5 när jag satte mig i bilen och åkte hem från travet) som 7:a.

Hon "ramlade" dock ner innanför sargpinnarna i kurvorna så jag misstänker någon form av hälta, så nu blir det veterinärbesök till veckan.

Däremot så fick jag två veckors avstängning och 1200 i böter för felaktigt bruk av körspö. Jag säger inte att det var felakigt utdömda böter - även om jag nog är lite förvånad. Framförallt eftersom spöt fastnade i tömmen i början på upploppet och det tog en stund innan jag fick loss det.

Men återigen inser jag att det i det här landet och kanske då framförallt på travbanorna inte finns någon som helst likhet inför lagen.

Jag tillhör ju den typ kuskar som väldigt ofta åker på drivningböter.

Varför det är så vet jag inte riktigt.

Jag driver aldrig speciellt hårt med vare sig spö eller tömmar - det är ju bara att titta i lopparkivet och bedöma själva i de lopp jag får böter hur hårt det ser ut att vara.

Värre saker än mina "drivningar" som går ostraffat igenom ser man ju i mest varje lopp.

Och definitivt är det så om man jämför med flertalet av andra kuskars drivningar i samma lopp jag som jag kört och bötfällts i.

Att det ska vara "estetiskt" och se snyggt ut det köper jag inte eftersom såna drivningar som exempelvis Björn Goop ofta ägnar sig åt från 500 kvar och hela vägen in mot mål sällan eller aldrig bestraffas.

Om JAG skulle göra på det sättet skulle jag knappast få beträda en travbana inom överskådlig tid.

Exempelvis om man tittar på bedömningsnivån kan man blicka tillbaka på gårdagens lopp. Där sitter ju min kompis proffstränaren Henrik Svensson snett framför mig på upploppet och om man jämför oss två så kan man ju undra över vilka kriterier som gäller för felaktig drivning/felaktigt bruk av körspö?

Upplysningsvis så får "Henke" ingenting men jag får som sagt 1200 kronor för felaktigt bruk av körspö.

I mitt lopp igår får faktiskt Per Linderoth också böter för drivning, men det känns som om man gärna släpper proffsen och dömer hellre vissa amatörer för drivningar.

Varför det är så vet jag inte och troligen så kommer det att fortlöpa även fortsättningsvis.

Mig håller dom ögonen på i alla fall.

Kommer ihåg i höstas när en funktionär (på Bollnäs tror jag det var) sa åt mig i defileringsvolten "att ta det lugnt med spöt" - och då hade jag inte ens något spö med mig.

Så det är ju tydligt att man är bevakad.

Tråkigt att veta att man inte kan köra som "alla andra" utan att bli straffad.

Men det är ju som det är.

Likhet inför lagen existerar inte.

På Bergsåker har det ju skett värre "justitiemord" än min böteslapp igår.

Det senaste jag kommer ihåg var lärlingen Jonas Martinsson som för någon månad sedan åkte på avstängning för att han skulle ha stört någon grovt och tittar man på filmen så befinner han sig på exakt samma ställe och spår i hela loppet och är inte i närheten av någon - ändå får han en dryg månads avstängning?

Hur man gjort den bedömningen vet bara dom som sitter i tornet. För mig är det horribelt.

Mitt förtroende för måldomarnämnden på de banor jag kör mest på är i alla fall fortsatt väldigt svagt.

I alla falls till dess att man kan visa upp en jämnare bedömningsnivå än den man har idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar