lördag 11 juni 2011

Det går dåligt för mig

Hade ingen bra dag på Östersundstravet i torsdags.

Det går helt enkelt väldigt dåligt för mig just nu.

Kusk och tränarkarriären i alla fall...

I torsdags var det sjätte raka loppet utan en enda krona in. Den längsta svit utan prisplaceringar jag haft på väldigt länge.

Det är väldigt frustrerande att hålla på just nu.

Det började annars hyfsat i torsdags på Östersund, då jag lyckades få iväg Villagelescoursdeau rätt så bra från start och det var väl det som var nyckeln till att klara kvalet.

Vi drog sedan i rätt så bra tempo, men jag fick ändå sitta och "trixa" med honom för att hålla honom i trav. 500 kvar blåste dock Jay Jay Okocha med nästan 700 000 spänn på kontot, om oss men "Ville" höll farten anständigt som tvåa in i mål och fick sluttiden 19,3. Klart bra för en häst som inte tjänat en spänn.

Sedan blev det sämre.

Halvsystern till ovannämde, treåriga Messy Dolores utrustades med en murphybländare på vänster sida och trivdes inte alls med detta. Kom iväg halvrisigt men hamnade i 4:e inner. Där tog hon inte i alls de första 6-700 metrarna trots att det bara gick i 23-tempo. Hon var väldigt entömd och jag hade "hela hästen" enbart på vänstertömmen för att hålla kvar henne i rätt spår. Det kändes som om hon ville komma undan från "murphyn" eller så var hon inte riktigt fräsch.

För att väcka upp henne drog jag huvan redan efter 800 meter och först hände ingenting, men efter ett par hundra meter fick jag "fulla linor" och hon bröt även utåt ännu mer och hon höll nästan på att springa upp i ryggen på Bosse Eklöf när hon själv försökte komma förbi och ut i tredjespår redan vid varningen vid mål.

När jag försökte bryta tillbaka henne i andraspår felade hon i ren ilska och vi blev ganska snabbt diskade. Jag fullföljde och körde runt ändå på en bits avstånd, men hon var fortsatt entömd, utan att kännas riktigt ofräsch.

Det var första besvikelsen.

Nästa kom med Prevenue i comeback-loppet.

Där blev det mycket strul.

Först klantade jag till det och glömde bort att det var ett kortlopp, så när man sa en minut till start i högtalarna så var ju jag och Kjell O Jonsson på starten vid 2140 meter. Det var bara att köra en 400 meters speed så var jag ändå på plats innan starten skulle gå så jag trodde jag skulle klara mig undan böter, men icke, 500 böter direkt i ett lopp med 3 000 spänn i första pris av de "snälla" domarna på Östersunds Travbana.

Härligt!

Sedan dags för nästa strul. Då missade starten i första med ca 7-8 meter..

Eftersom hon är så oerhört stel att vända upp så vände jag lite tidigare än normalt då jag var ensam på springspår. Men då bommade vi anloppet lite väl mycket, som tur blev det omstart för illa ledd volt av ettan.

I nästa gick jag längre bak och då prickade jag godkänt och vi kom iväg som trea med en häst som inte alls brukar kunna öppna med voltstart. Vi kröp ner i rygg på ledaren, som sedan vann loppet, och så långt allt väl.

Det gick undan i bra tempo, 16-första varvet och vi hängde på som andra/tredje häst. Hon har ju lite problem med kurvorna och när vi kom in i sista sväng så tappade hon lite och helt plötsligt utan förvarning snubblade hon till och galopperade på samma ställe som hon brukade göra i början när hon kom till mig.

Jag var helt oförberedd på detta och som en ren reflex drog jag tvärstopp i tömmarna för att hon inte skulle gå omkull, men då höll jag naturligtvis på att "strika" dom som var bakom mig.

Klantigt var det naturligtvis, men annars har hon kanske gått omkull och det var ju bara att ta mitt straff. För en dålig manöver.

Hon ställde sig ganska snabbt och jag trodde vi skulle få pengar ändå när vi kom in på upploppet som sexa men med slag på den som var femma.

Just då kom den förståeligt arge Daniel Wäljesten (som höll på att gå omkull på grund av min manöver) upp jämsides och gallskrek åt mig så blev hon livrädd och hoppade igen.

Sedan ställde hon sig inte något mer och vi blev diskade.

För manövern i sista kurvan fick jag 400 i böter, så det blev en kostsam dag.

Pojken Wäljsesten kom och bad om ursäkt efteråt för att han skällde på mig och det var stort av honom.

Tyvärr för min del så hade han ju ändå helt rätt att det var en "pajasaktig" manöver av mig.

Men det är ju sånt som kan hända och det har hänt mig mer än en gång att blivit grovt störd.

Det är bara att bryta ihop och komma igen.

Micke Eddelid hämtade Prevenue efter loppet och hon ska nu betäckas så fort hon blir brunstig.

Nu vidare över till resten.


Sunset Rallys svullna sena.

Veterinären var väldigt brydd över Sunset Rallys ben. Senan och gaffelbandet visar ingen som helst skada på ultraljud men hela benet är svampigt och tjockt och han är väldigt öm.

Nu rekommederade han kyla 20 minuter två gånger om dagen i fjorton dagar för att se om svullnaden går ner.

Annars fick blir det inflammationsdämpande medel.

Hästen står hos Erik Remnehag just nu, eftersom han annars skulle bli ensam här när märrarna och Parkin är utflugna för stunden.

Vi ska ju även bort en sväng, men motionskörning kunde Erik fixa så vi får väl se hur det ser ut när vi kommer tillbaka.

Väldigt lite positiva saker just nu på det sportsliga planet alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar