måndag 13 juni 2011

Travets Matadorer

Under helgen har jag läst igenom en riktigt bra bok för oss trav (eller kanske mest stam) intresserade.
Det är boken "Travets Matadorer" som Svensk Travsport gav ut här om veckan.

Den består mestadels av gamle "Red Mile" - Bo Franssons artiklar från slutet av 90-talet och början av 2000 och som tidigare publicerats i Travronden. Jag har läst de flesta av dem förut men nu satta i sammanhang tillsammans blir ju helhetsbilden formidabel.

"Red Mile" är ju annars rent stilmässigt den "travreporter" som jag personligen tycker skrivit bäst av alla jag någonsin läst i facktidningar, och innan han pensionerade sig från Trav och Galoppronden var det ju hans, alltid ytterst genomarbetade och läsvärda artiklar man suktade efter.

Så är det inte längre, men det är väl som det är med den saken.

Ytterst sällan man blev besviken på Bo Franssons alster.


Läsvärd bok - Travets Matadorer

Han har även under senare år hörts rätt ofta i radiosporten prata trav tillsammans med deras "travexpert" Christian Olsson.

Är man intresserad av avel och avelsframstegen så bör man nog läsa denna bok om den hästavel som nu faktiskt är inne på det tredje århundradet med försök att framställa hästar för sulkysport.

Och ett och annat ljus går upp för en när man läser om de gamla championhästarna.

Och dessutom dök det upp en sak som jag blev väldigt brydd över och dessutom ställer en hel del hästar i en bättre dager än jag krediterat dem för.

De som följt min blogg vet ju att jag brukar skriva om vilka de "mödernelinjer" man ska leta efter, om man vill ha ett sto för att betäcka.

Jag har ju berömt www.blodbanken.nu som en källa till allt gott ,och i princip den enda källa man behöver för att kunna avgöra om man har rätt eller fel sto för att följa mitt resonemang.

Nu när jag läste denna bok och fått ta del av Red Miles initierade kunskap så upptäckte jag ett tämligen grovt och inte alls oförargligt faktafel i Blodbanken, angående stoet Lou Dillon, som var den första hästen att springa under 1609 meter under 2 minuter, den så kallade "drömmilsgränsen" för travhästar.

Detta världsrekord tog Lou Dillon som femåring redan 1903. I Blodbanken uppges stoet Lou Dillon vara en HINGST.

Att ha en världsrekordhållare i stamtavlan borde vara bra att veta, även om det var lite drygt 100-år sedan.

Och denna vetskap innebär ju att exempelvis Lou Dillons dotter Expressive Lou (hon står som "moderslös" och "grundsto" i Blodbanken) är av ett mycket, mycket bättre möderne än vad man normalt kan tro om man bara kollar i blodbanken.

Expressive Lou's mödernelinjelinje (som egentligen är världrekordhållaren Lou Dillons mödernelinje) har ju bland annat lämnat såna elithästar som Charming Barbara, Big Elma, Clash Hammering och Clipper Mack.

ag menar det är ju ingen direkt LITEN och oväsenlig felaktighet.

Dessutom finns det ju källhänvisningar så det räcker och blir över i boken.

Nu är jag ju inte den förste att upptäcka denna felaktighet. När jag gjorde denna anmärkning i kommentatorsfältet för "Lou Dillon" upptäckte jag att någon annan gjort samma reflektion redan 2003 hos Expressive Lou.

Vad som jag däremot har svårt att förbise och som jag tycker är lite svagt är att det inte är åtgärdat ännu, hela åtta (8) år senare på Blodbanken.

Vi får väl se vad som händer annars så rekommenderar jag alla som är intresserade av stammar, avel och hingstlinjer att läsa boken "Travets Matadorer".

För övrigt så ringde Henke och meddelade att Parkin fortfarande hade lite hälta kvar i knäna vid återbesök hos veterinären, och behandlades om idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar