söndag 5 juni 2011

Mycket lopp och "månadens häst"

Det var en dryg vecka sedan Parkin var tvåa i Sverigeloppet nu, och det har hänt en hel del sedan dess.

Först ett stort tack för alla gratulationer, det värmer och jag hoppas verkligen att alla som håller på med den här sporten eller med något annat för den delen, får känna sig riktigt glad och nöjd över att det går riktigt bra någon gång.

Det behövs eftersom det ofta är slitigt och kostsamt och då behöver man små puffar åt rätt håll.

Nu vidare i travvärlden. Parkin som sagt gicks igenom av veterinär i onsdags och förutom att han fått ringorm (svamputslag på benet och på bålen) var han även lindigt halt i kotor och knän fram.

Nu har han behandlats och det blir ingen start i juni. Han stannar kvar hos Henke fram till augusti någon gång, sedan kommer han troligtvis hem hit igen på sensommaren/hösten om allt går som det ska.

Henke meddelade att man från Bergsåkers travakademi hört av sig och berättat att han utsetts till "månadens häst" för maj på Bergsåker. Själv har jag inte hört någonting så vi får väl se vad det innebär mer än ett hedersomnämnade. Kul ändå.

Nya Sunset Rally och Prevenue är båda hemma här och tränar på och gicks igenom även de två i onsdags av en så kallad Equiterapeut, en kotknackare för hästar ungefär. På "Rally" hittade han lite att göra med och ska titta på honom igen, så det blir ingen start för honom förrän i slutet på juni/början av juli.

Prevenue hittade han lite smågrejer på med det var bara att starta. Vilket också sker idag (söndag) på Dannero och sedan på Östersund på torsdag. Därefter får hon några veckors vila, då hon först ska betäckas och sedan köras igång igen för att starta på under sensommaren och hösten. Man har fyra månader på sig när dom är betäckta och en del märrar brukar få en formtopp under dräktigheten så vi får väl se.

På torsdag på Östersund har jag en full dag och ska köra tre hästar. En (Villagelescoursdeau) i ett kvallopp och sedan även en åt samma ägare, min jobbarpolare, "Bysse" - Andreas Büström i första loppet. Sedan då Prevenue i näst sista.

Det blir spännade och då jag fått ett läge jag tror passar bra åt Messy Dolores så hoppas jag på en framskjuten placering med henne.

Prevenue är ju inte i riktig balans för tillfället, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro om hennes chanser även om läget borde funka bra i båda hennes lopp.

Norma är kvar i Brunflo och ska nog betäckas runt den 15 juni om hon läkt ihop efter fölningen av det döda fölet. Då har det gått 30 dagar och vi får väl hoppas det går bättre den här gången.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar