lördag 28 maj 2011

Fantastiskt lopp av "junior"

Det var ett fantastiskt lopp han gjorde, lille Parkin som inte gjorde bort sig vid första besöket på huvudstadsbanan, Solvalla. Efter ett varv jagandes för att få en rygg fick han pusta ut i knappa 400 meter innan det var dags att kliva på ute i tredjespår.

Han övertog ledningen i ingången till sista sväng, men även denna gång (precis som i V75 i höstas!) hade Sveriges främste tränare och kusk, Åke Svanstedt "lurat" i rygg på "junior" hela loppet och väl inne på upploppet vek han ut och kunde vinna med halva längden före en heroiskt kämpande Parkin och Henrik Svensson som tyvärr fick se sig avslagna.

Det var ju synd för Henke som aldrig vunnit ett "storlopp" förut, men annars är jag fullt nöjd med bådas insats. Det går inte att klaga på någon av dem.

För egen del så var det en lugn dag. Vi for vid 6-tiden hemifrån och var nere vid 10.30 ungefär. Efter ett besök på stallbacken där vi kollade till läget på häst och kusk, gick vi över till VIP-tältet där vi var inbjudna för att äta buffé före loppet och väl där såg vi i intern-tvn Per Skoglunds intervju före loppet med Henke där reportern berömde Parkin för att han var så lugn och stod blickstill framför publikplats när Henke blev intervjuad.

Där får man väl berömma sig själv för uppfostran och inkörningen

EFter loppet blev det kramkalas och morotsutdelning till Parkin, tyvärr hade vi glömt bort morötterna hemma , men vi fick några av Hanna (Henkes hästskötare och hon som tog hand om Parkin). Han mumsade i sig dem ganska bra och såg lyckligt ovetande ut om att han just sprungit in ofattbara 150 000 spänn åt mig.

Fantastisk känsla.


Min lilla kanonhäst. Här "vinner" Parkin (höger i bild) 150 000 kronor när han blir tvåa i Sverigeloppet 2011 på Solvalla. Foto: Kanal 75.

Efter travet bar det iväg till Infra-City där det var mässa och Elitauktion. Vi strosade runt lite och kollade in hästarna. Jag tänkte inte bjuda på någon då minimbuden låg på 50 000 kronor. Men hade i förväg ändå kollat in stammen på två intressanta hästar.

Jag såg ju en gång Chocolatier när han tampades mot Donato Hannover och förlorade, bara på tv men ändå, och sedan dess har jag alltid haft ett gott öga till honom och därför var jag speciellt intresserad av avkommor till honom.

Jag hade kollat upp alla som var med på auktionen men fastnat för stammen på två av dem. Den ena kasserade jag på en gång då jag inte gillade vare sig ögonen eller öronen på henne. Jag tittade inte ens på resten ska jag ärligt säga.

Kollade nu och såg att Roger Walmann köpte den för 210 000 kronor!

Däremot den andra hade varit ett klockrent köp! Och om inte den hästen springer ska jag ringa och köpa den av dom om några år, för det var en väldigt fint ungsto.

Remains hette hon

Och hon såg enligt mitt sätt att se på saken helt fantastisk ut, så när som på ett rejält överben under vänster framknä (överben såg jag på väldigt många av Menhammars objekt. Undra om dom kör med fri tillgång på kraftfoder?).

Överben gör oftast inget utan, de brukar försvinna om de sitter på rätt ställen men det ser naturligtvis illa ut.

Hade jag haft mer tid och lust innan hade jag säkert kunnat hitta andra fina hästar, men jag spar mig till en eventuell kriterieauktion i höst...

Vi var klara med "besiktningen" vid 18-tiden och då själva auktionen inte skulle börja förrän 19 så packade vi in oss i bilen och for hem istället.

När vi släppt av kompisarna och ressällskapet Erik Remnehag och Greggan Mylonopoulos på respektive hemställe var klockan faktiskt bara 23.30 när Anette och jag anlände hemma på Storjorden.

Och där är vi än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar