torsdag 19 maj 2011

Vi jobbar på

Det har varit lite stiltje här i bloggandet, men som vanligt händer det grejer.
Tråkigast hittills denna vecka var dagens avslöjande om att amatören Nils Enqvist var en simpel fuskare.

När man vid en oanmäld inspektion hittade, hästar i hans stall bland annat dopade med gamle sprintern Ben Johnson "favoritanabol" Stanozolol samt smärtstillande medel försvann i ett slag allt vad Opal Viking presterat inom travets värld.

Allt som den hästen presterat får nu något av ett tveksamhetens skimmer över sig.

Kanske Nisse ändå tyckte att det var värt de 24 miljonerna som hästen sprang in. Vad vet man, han har ju alltid framstått som mer en affärsman än en seriös travtränare.

Eller så var det att längtan efter att stanna kvar i rampljuset någonstans tog över över förmågan till sunt tänkande.

Men vad vet jag.

Att avslöjas som en oärlig typ som fuskat sig till all framgång är väl egentligen straff nog, men han får nog sina fiskar varma från myndighetshåll också kan jag tänka mig. Och någon mer licens kan jag aldrig tro att han får igen...

Jag får hålla med Stall Rosas , Dennis Ek som alltid funderat kritiskt kring Opal Vikings tävlande och alltid benämt Enqvist lite hånfullt som "Djurparks-lallaren" med tanke på att han var från Kolmården.

Nu över till roligare saker.

Parkin håller formen enligt Henke och det ska bli riktigt spännande att se startlistan till Sverige-loppet som lottas imorgon.

Det är inte varje dag en sån liten figur som mig själv har en häst som har chansen på 300 000 kronor.

Sjukt spännande och overkligt!

Över till Norma som verkar må bra enligt rapporterna från Överby Stuteri och verkar inte ha tagirt någon skada av det dödfödda fölet och fölningen. Hon håller på att "sina ur" och ska kollas upp med prover innan hon betäcks med Parkins pappa, Tap In denna gång.

Hon måste ju få en chans till tycker jag.

Sedan över till den största nyheten för min egen del i denna blogg.

Jag har köpt en till häst.

Det är en 6-årig valack som heter Sunset Rally och han kommer närmast från Christian Månsson, proffs på Skellefteå-travet. På hans sida finns lite bilder på hästen som onekligen ser rätt så bra ut. Se bilder här
Han har bara haft hästen ett par månader men tidigare har det cirkulerat runt lite här och var i landet. Han anläder till Matfors någon gång på natten mellan fredag och lördag.

Den här hästen är precis som alla andra hästar jag har råd att köpa, något av en problemhäst och har galopperat i större delen av sina starter. Han har dock visat upp fina fartresurser och stam-mässigt finns det absolut inget att klaga på.

Senast förra veckan var han 6:a efter att ha galopperat i ledningen med ca 600 meter kvar till mål.

Spännande häst som faktiskt kostade hela 170 000 kriterieauktionen som 1½-åring.

Nu var han betydligt billigare

Ja visst ja, Prevenue startar på tisdag på Solänget.

Dåligt spår sätter ner chanserna, men vi jagar lite poäng...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar