torsdag 26 maj 2011

Sverigeloppet

I morgon är det dags för det i mina ögon fortfarande ofattbara.
Att "Junior" är bra nog att starta i ett lopp med 300 000 kronor i första pris på SolvallaDessutom är han en av favoriterna.

Stort och lite ogreppbart för mig.

Enligt Henke är allt så bra det kan med honom inför loppet och jag hoppas verkligen han gör ett bra lopp.

Sist det gällde stora pengar i V75-finalen Gävle i höstas var han inte alls sig lik, så det vore skoj om han fick visa sig från sin bästa sida nu när han har hela Sveriges travögon på sig.

Vi åker hemifrån vid 6-tiden i morgonbitte. Anette och jag samt ett par kompisar. När Henke och Parkin åker vet jag inte. Vi tittar in till dom direkt på Solvalla när vi kommer ner och sedan blir det någon buffé i ett tält för oss.

Det är ju lite skillnad på att "bara" vara hästägare jämfört med att spela alla andra rollerna. Jag brukar ju annars vara både hästskötare, tränare och även kusk.

Känns dock som om jag är på "rätt" sida imorgon för att det ska bli så bra resultat som möjligt...

Jag är inte van det här med "storlopp" så vi får väl se hur det går.

Yngsta dottern Matilda stannar hemma och sköter om hästarna och det är ju snällt av henne att ställa upp.

Nya Sunset Rally anlände natten till i lördags och jag har kört honom tre gånger redan här hemma. En fin typ av häst som dock saknar viss styrka i bakpartiet är omdömet hittills. Han är lite stressad när det är mycket liv och rörelse men annars verkar han väldigt snäll. Han var lite ifylld i frambenen, men annars ok.

Jag har skott om honom och kört lite backträning och fortsätter väl med det några veckor, innan vi testar ett lopp andra veckan i juni så får han testa en start innan vi andra drar till Grekland en sväng.

Om jag får papperen någon gång vill säga. Det verkar dröja trots att pengarna satt på kontot samma dag.

Men de kommer väl.

Jag var ute och testade galopp med Prevenue i tisdags och det får jag ta på mig helt. Jag hade planerat att köra barfota bak men då jag kom upp till Ö-vik tyckte jag banan såg så fin ut att jag bestämde mig för att testa barfota runt om.

Och det gick inte alls.

Hon tappade först oerhört mycket ifrån det för henne svåra femtespåret men gick ikapp lätt men så fort vi kom in i kurvan så spratt hon rakt upp och tappade minst hundra meter direkt för att sedan utan bekymmer lunka i kapp fältet igen på raksträckan 6-700 kvar bara för att ta en ny galopp när vi kom in i sista kurvan. Att jag inte blev diskad är obegripligt med tanke på att hon hoppade minst 200 meter.

Formen sitter då där det är då säkert.

Skor igen nästa gång.

Körde även banjobb med några hästar åt en jobbarkompis igår. Treåriga Messy Dolores har 5 000 kronor på sig och gick straxt under 20/2000 meter i ensam majestät på godkänt vis och det tycker jag är en intressant häst.

Den ett år äldre brodern Villagelescoursdeau har mest galopperat i sitt liv och gjorde även så denna gång i utgången på första sväng, men kom tillbaka in i loppet ganska snabbt och avslutade sedan raskt långt ut och var förbi alla straxt efter mål i ett provlopp där han nog gick nedåt 17 sista varvet. För honom väntar kval.

Avslutar bloggen med avelsdelen av verksamheten.

Norma har man inte betäckt om än, och det är ju bra eftersom jag tyckte det kändes lite väl tidigt att betäcka på "fölbrunsten" och inte på mer normala 30 dagar när fölet var dött.

Och förhoppningsvis bättre läge från början.

Nu blir det "Valla" nästa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar