söndag 1 maj 2011

En efter en

Nu är det redan 1:a maj.

Och det är barmark överallt här uppe.

Efter denna oerhört sega vinter med mängder av snö trodde jag inte snön skulle försvinna så fort som den gjort.

Men nu är den borta i alla fall.

Skönt.

Här på Storjorden minskar antalet hästar, i alla fall tillfälligt, i antal en efter en.

I morgon är det dags för Norma att lämna oss för ett tag.

Hon ska till Överby stuteri för fölning och eventuell ombetäckning därefter.

Det vill säga om det föl (efter Dell Ridge Image) hon förväntas föda, ser skapligt ut får hon chansen en gång till, men denna gång med Parkins pappa Tap In.

Det dröjer dock tre veckor ungefär innan dess så vi får se.

Parkin har ju som bekant varit härifrån i drygt sex veckor nu och imorgon ska han anmälas till start på fredag. Det blir lunchtrav i Östersund.

Det ska bli spännande att se hur han beter sig.

Henke låter positiv men betonar att det kan behövas ett lopp i kroppen.

Tanken är att ta ett lopp i taget för att se vad som händer.

Tyvärr så är det samma dag som Bengt Sandins begravning och jag lovade ju honom att gå på den och ett sådant löfte sviker jag inte.

Det kommer fler travlopp och jag hinner kanske se det ändå på ATG-live eller inspelat från TV4:s lunchsändning om jag bara hittar rätt kanal...

Morgondagens Östersundsresa innefattar även en lunchträff med Irvan Svensson Spilta Krog vid travbanan. Ska bli spännande att se vad han ska visa för gamla travgrejer.

Har även sålt en uppsättning bildäck till en lirare ifrån Ås. Tanken är att han ska hämta upp dom i Brunflo, ska bli intressant att se om han dyker upp...

Kvar här hemma blir då endast Prevenue.

Hon ska få någon vecka på sig att anpassa sig till den tillfälliga ensamheten och funkar det inte så får jag väl flytta henne till Erik över sommaren eller tills Parkin eventuellt kommer hem där i början av juli.

Prevenue startade för övrigt i torsdags och det var oflyt hela vägen kan man säga.

Hon har ju varit sparsam med galopper under tiden hos mig, men nu fick hon "återfall" från ett trångt fjärdespår. Ställde sig tämligen fort med då det var mitt i startrusningen och alla "tjugo-hästarna" kom i full fart bakifrån blev det svårt att komma ner i banan och hitta någon position.

Det slutade med att vi fick backa sist och kör fram invändigt.

Det höll på att lösa sig för oss ändå men då han framför mig som var på väg ut ett spår 600 kvar ångrade sig, och gick tillbaka ner hade inte jag heller någon plats att gå ut på så vi blev kvar därinne vi med.

Inte blev det bättre av att den framför honom mer eller mindre tvärstannade heller.

Sedan när han framför väl fick plats att vika ut, körde han rakt in i hjulet på den framför och dom krokade ihop. Då blev det även tvärstopp för oss men då var loppet redan över.

Det blev liksom ingenting för oss och jag tror inte hon drog en pust ens efter detta "icke-lopp".
Nu vet jag inte när nästa start blir.

Vi tränar på och håller utkik.

Kanske ett B-lopp eller något den 11:e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar