tisdag 13 september 2011

Galopp och böter förstörde dagen

Måndagens besök på Dannero blev ingen succé.

Först åkte jag på en illa ledd volt i den andra starten (den första var det en annan som var för tidig över startlinjen).

Jag blev lite stressad när kommandoordet "klart" kom, och jag tyckte jag var lite väl långt nere i banan och då ökade jag farten lite för mycket och blev istället för tidig, vilket kostade mig 400 kronor i böter.

Och det blev en till omstart.

I det tredje startförsöket gick det bättre. Vi kom iväg lite sämre istället och hamnade som fjärde häst. Hon kändes dock väldigt fin och körbar och det var väl det som var felet.

När vi kom ur första sväng och jag mer eller mindre lät henne sköta sig själv, så bedarrade tempot lite och då var hon naturligtvis och petade på framförvarande vagn och då hoppade hon naturligtvis.

När hon väl ställde sig i trav så var vi långt efter men vi var nästan ikapp fältet vid varvningen och hade rygg 700 kvar.

Gick bra invändigt och var på pengar en bit inne på upploppet, men då vi befann oss på innerspår och inte kom om de två framför, samtidigt som ett par hästar hade fritt utanför oss så blev vi istället först utanför pengarna.

Tråkigt med andra ord och det är bara att konstaera att Dannero inte är Prevenues "favoritbana". Tre försök och galopp i alla. Bättre då med Östersund där hon fått pengar nästan varje gång.

Nu får hon en veckas paus innan vi kör på igen eftersom Anette och jag drar till Grekland en sväng. Äldsta dottern Amanda "flyttar hem" tillfälligt och hjälper sin yngre syster Matilda med hästarna medan vi är borta.

Min gamle husveterinär 88-årige Kjell Westin kommer ut i slutet på månaden och kollar dräktigheten på både Norma och Prevenue. Då får vi se hur framtiden gestaltar sig.

Härom dagen nämnde jag en av mina jobbarkompisar på Ortviken, skiftelektrikern Göran Nyman och igår kunde man läsa om honom på Bergsåkers hemsida.

Han startar båda sina hästar på Solvalla ikväll.

Kul artikel. Den läser ni här

Vad det gäller Parkin så blir det som tidigare nämnt antagligen "Unionstravet" på Färjestad den 24 september.

Har även kollat upp ställningen i V75-meetinget på travsport.se och osannolikt nog ser det ut som om han trots allt har en god chans att kvala in till finalerna på Solvalla den 1 oktober även om han bara har en tredjeplats från försöken.

Återstår att se hur Henrik resonerar angående detta. Och om han tycker det blir för tätt med bara en vecka emellan.

Å andra sidan är det väl mycket troligt att det blir säsongens sista start i vilket fall och då har han ju några månader på sig att hämta igen sig på.

Hur är det man säger, den som lever får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar