tisdag 27 september 2011

Prevenue uppåt och Parkin nedåt?

Glädjeämnet den senaste veckan var Prevenue som gjorde en fin insats på debuten över 2640 meter igår på Solänget, då hon fick med sig ett sjättepris efter att ha suttit fast genom hela sista sväng.

När hon väl fick fritt sista biten hade hon ledsnat lite och då brydde jag mig inte om att "jaga" på henne då vi hade för långt fram till ett femte pris och de bakom var för långt ifrån oss för att hinna ikapp.

Hon gick 18,7 vilket bara var två tiondelar från sitt voltrekord både på kort och medeldistans.

Fullt godkänd i min bok.

Vi får se om vi hinner med några fler starter, det är ju 5-6 veckor kvar tills hon får "starförbud", om hon är dräktig vill säga.

Parkin fick ett tråkigt lopp i lördags och trodde som vanligt när det var ett varv kvar på 3140 meter att det var slut och Henke fick jaga igång honom rejält (och om man får gå efter hur det lät under slutrundan i gårdagens lopp med Prevenue, då han satt strax bakom mig och gick till attack i tredjespår, så har den gode Svensson rätt så skapliga röstresurser för att vara en så timid person).

Nu valde han att sitta kvar och chansa invändigt då attackerna kom, då han tyckte det gått för sakta under de inledande varven för att kunna ta något i den snabba avslutningen. Och det visade sig vara rätt mot hästen, då den som gick fram först också blev utan pengar. Att det inte löste därinne är väl inte mycket att säga om, det är väl bara att ta nya tag.

Henrik säger att hästen känns fortsatt bra och det borde ju han veta bäst, även om jag själv tror att han är lite på retur.

Årets sista lopp blir troligen på lördag. Då är det V75-finaler och den här gången hade vi i alla fall tur med spåret.

Tredjespår är ju bästa på länge, och om man tror på tecken från ovan så spelade ju Derek Parkin ca 500 matcher i Wolveströjan med nummer tre på ryggen

Derek Parkin legendarisk fotbollsspelare i Wolves och den som PARKIN är döpt efter spelade med nummer 3. © www.philneillcards.co.uk

Jag hoppas i alla fall att han fixar en hyfsad slant.

På måndag eller söndag hämtas han oavsett resultat, hem till Storjorden och lite nedträning innan det blir en månads vila i november innan vinterträningen tar vid igen.

Det ska bli skoj att få hem honom igen.

Själv har jag inte bestämt mig om inriktningen på mitt fortsatta travliv den närmaste tiden. Helt klart är dock att det blir en ny häst inom en snar framtid. Om det blir en starthäst eller en unghäst är väl det jag ska bestämma mig om.

Jag har lagt ut lite krokar, både här och där så vi får väl se vad som händer.

Jag ska i alla fall besöka kriterieauktionen på lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar