torsdag 5 januari 2012

Årets första blogginlägg

Hej och Gott Nytt Travår på er, alla ni fyra som läser denna blogg.

När jag kollade nu såg jag att det redan nu är sjunde året i följd som jag bloggar här på hemsidan.

Tiden går onekligen sjukt fort.

Men det är väl bara att fortsätta även om det inte finns så mycket att skriva om.

Jag tränar på med hästarna så gott det går, men det har varit en tråkig vinter i kör-hänseende hittills. Dåligt med snö och runt noll grader mest hela tiden. För oss "småhandlare" i södra norrland som är beroende av vägar och skogstigar för att träna och inte har egna banor är det långt ifrån optimalt träningsföre med isbelagda grusvägar. Vi behöver snö och i alla fall några graders kyla för att kunna träna riktigt utan att köra sönder hästarna.

Men det hinns väl med än då det bara är början av januari.

Parkin ligger lite efter i träningsväg, men jag har ju några månader på mig att sätta honom i bra skick. Han ska ju till Henke i början av april om inget hinder dyker upp.

Proud Bee känns allt bättre och har bra ork men lite bristande vilja. Det känns inte som om hon tar i riktigt även om hon känns stark och rejäl nu.

Hon har dock stora problem med karlederna och jag smörjer och "donar" hela tiden för att försöka få i ordning på dom. När väl det är fixat ska vi prova på att göra en start.

Just nu är siktet inställt på Östersund i början på februari. Men då ska hon vara helt OK i karlederna först.

Prevenue försvinner inom några veckor. Och det blir både skönt och lite vemodigt. Det är ju en snäll häst men hennes psyke passar inte riktigt för travet. Förhoppningsvis släpper stressen för henne när hon kommer till en annan miljö och jag hoppas hon går upp lite i vikt framöver.

Norma händer det väl inte speciellt mycket med. Hon är en rolig häst som inte duger speciellt mycket till, ungefär som mig själv. Att hon är lik mig på andra sätt framgår också tydligt.

Hon är den enda häst jag vet som hellre ligger och drar sig på morgonen än kliver upp och äter kraftfoder. Alla andra hästar jag haft och framförallt de andra tre jag har nu, de står alltid och väntar på morgonen men inte Norma, hon ligger lugnt kvar och väntar tills det passar henne att stiga upp.

Ibland har hon inte ens klivit upp när jag ska släppa ut dom lite senare.

Då får hon istället väldigt bråttom att hinna med att både äta och gå ut.

Ungefär som jag.

God fortsättning då och ett speciellt grattis till Jessika Sidbäck som vann sitt första "riktiga" travlopp igår på Bergsåker..

Vad många inte vet är att redan 1993 eller om det var 1994 så vann hon lopp för första gången, det var på invigningen av Junsele travet (ingen officiell travbana) då hon slog till med Quick Chayn. I det loppet deltog även jag med min första uppfödning Big Earth (född 1989) och vi blev 5:a.

Det var som sagt ett tag sedan, men trägen vinner som jag så väl vet.

Om jag själv kommer att vinna något mer lopp känns dock i dagsläget ganska osäkert med tanke på hur det ser ut i stallet.

Men man vet ju aldrig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar