lördag 14 januari 2012

Trög inledning på året

Hej igen.

Det har blivit en tämligen trög inledning på året.
Ingen av starthästarna har varit i ordning för start men det är enligt planen.

Det är fortfarande tyngre träning som gäller.
Finns inte så mycket att skriva om heller egentligen. Möjligen närmar sig "Danskan" start nu.

Ska köra provlopp till veckan är det tänkt för att checka av statusen.

Funkar det så är det möjligt att jag testar ett lopp i februari.

Hon springer lite med handbromsen i som det känns, men kan helt klart "flytta på sig" skapligt snabbt när hon vill.

Jag misstänker att det mest handlar om att sätta lite mer "massa" i hennes stora kropp så att hon orkar med sig. Det känns som om hon behöver betydligt mer av den varan än hon fått på sig hittills.

Jag kan tänka mig att det är det som kan göra susen även om det inte är så lätt att lyckas med detta i brådrasket.

Men det går åt rätt håll.

En annan överraskande syn var hur Prevenue såg ut under täcket när jag tog av henne det härom veckan. Hon har breddat ut lite över bakre delen av bålen som om hon skulle vara dräktig trots allt.

Nu har jag kollat lite då och då sedan dess och jag blir mer och mer brydd över detta. Hon är fortfarande väldigt mager i övrigt, trots att hon äter bildligt talat som den häst hon är.

Vi får väl se vad som händer.

Det är möjligt att jag kanske måste ta ett blodprov på henne för att vara säker på att hon verkligen är "tom" för jag känner mig som sagt lite tveksam nu när jag kollat henne lite mer noga.

Trots "Kjelle Vesslas" dräktighetsundersökning visade på att hon inte vara dräktig.

Skulle vara överraskande för de nya ägarna om det helt plötsligt ramlade ut en fölunge framöver sommaren.

Vi får väl låta det bero så länge så får vi se hur jag gör.

Både Parkin och "Danskan" tränar i "mördarbacken" uppe i Kvällsjön just nu.

Det är lite "mickligt" att ta sig dit eftersom vi ska över en nyplöjd lägde innan vi kommer upp på skogsvägarna som tar oss dit.

Det går lite upp och ner, men hästarna har lärt sig hur det ska gå, det är bara jag som blir sjösjuk innan vi är över. Tur att det bara är 50-60 meter innan det går att "köra" på riktigt.

Det suger musten ur dem lite att springa intervaller nästan rakt upp i 500 meter, men det ger bra styrka. Det verkar som om dom gillar det också.

I alla fall "Junior", som otroligt nog är mer intresserad av att träna än "Danskan" och det verkar som om han börjat mogna på sig om man jämför med tidigare år.

Nu tar han verkligen i när det ska tränas. Det har han inte alltid gjort.

Damen från Danmark har dock inte dragit en pust ännu trots "våldsträningen", men hon blir i alla fall svettig.

Hon har ju tränats kontinuerligt sedan hon kom hit i början av oktober och har bra ork, men hon behöver som sagt mer muskler.

Jag tycker i och för sig att hon behöver lite mer "spring i bena" också men det kanske kommer i lag med andra hästar på banan.

Nu har hon ju börjat läka ihop i karlederna också, så det kan nog gå att få ut henne framöver.

Annars händer inte mycket , vilket ni kanske märkt i bloggen.

"Catchdriver-karriären" går på sparlåga och när man inte har så mycket eget att köra med så lär det väl förbli så.

Jag fortsätter alltså min vintervila ett tag till.

2 kommentarer: