onsdag 14 november 2012

Provlopp och så ett "Stolleprov"

Idag var jag in på Bergsåker och körde provlopp med "Danskan" och "jobbarkompisen" Büsse's Villagelecoursdeau.

Båda hästarna skötte sig bra.

Danskan fick gå ut i 25-tempoloppet och "vann" detta ganska bekvämt från ledningen.

Jämn 25-fart första varvet och en 21-runda sista med en 13-avslutning sista 200 utan att förta sig.
Hade en halv längd tillgodo i mål med bakvänt spö och neddövad.

Kändes väldigt fin, men det krävs ju snabbare takter i riktiga lopp.

Hade tänkt fara till Bollnäs den 26:er men det blir nog Bergsåker nästa fredag istället.

Närmare resväg och bättre "propp" pengamässigt, men tyvärr så är det voltstart på Bergsåker och då krävs det tur med spåret.

Men vi testar väl.

"Ville" tog sig igenom första sväng och höll sig sedan i trav hela vägen , förutom två "hjälpsteg" i sista sväng. Han fick ett opassande lopp i dödens i jämnt 20-tempo och var lite seg i ingången till sista sväng, men tog i bra ändå på upploppet.

Ska väl gå ett kvallopp närmast då han har tre diskade efter varandra i raden.

Nu över till "stolleprovet".

I måndags måste jag haft för lite att göra, för då tog jag och skodde Norma.

Hon har inte haft skor på sig sedan våren som treåring.

Nu blir hon 6 vid årskiftet.

Dagen efter selade jag på henne och körde en sväng på två kilometer.

Det var ju tur att jag hittade en "gigantisk" bukgjord, för hon har ju formen av en elefant numera.

Hon kändes ju lite klumpig och tydligt besvärad av bettet. Jag tror det mest var ovanan vid att vara selad och dra en vagn som ställde till det, men annars gick det bra.

Hemåt var det som vanligt mer bråttom än när hon gick bortåt, men det var inga cirkuskonster i alla fall.

Hon är ju väldigt sned i korset fortfarande, så vi får väl se hur länge hon håller för lite träning.

Det är ju inga allvarliga planer med detta, men jag tänkte motionera henne litegrann så att hon är i hyfsad form när hon ska neröver Stockholmstrakten i sommar på betäckningen i alla fall.

Kan ju inte skada att hon är lite i form när det är dags.

Lilla Parkes skötte sig bra under mammas frånvaro, men det är väl bäst att köra på morgonen innan de ska ut för jag tror inte riktigt hon kommer stanna i hagen om mamma ger sig iväg hemifrån.

Parkin fortsätter vila sig i form.

Han ser ut att trivas, förutom att han nog tycker det är svårt att gå i hagen där den främre delen är i stort behov av ett snötäcke för att "jämnas" till.

Det ser allt annat än roligt ut nu när lervällingen fruset till.

På återhörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar