torsdag 22 november 2012

Veckouppdatering



Ja, det är fortfarande lugna gatan här, så jag får väl "krysta" ihop något för att i alla fall få ihop till en "veckouppdatering".

"Danskan" körde jag lugnt med i måndags, det är allt hon fått i benen innan fredagens start.

Jag tror inte på några stordåd.

Det var tänkt att jag skulle köra söndag och hinna med en lättare tur mitt i veckan senare innan starten.

Men i söndags hade hon lyckats riva av sig båda bakskorna och sabbat hovarna lite samt dessutom vridit upp ena framskon så när jag skulle köra blev det till att sko istället.

Eftersom jag jobbade natt hela helgen och som ni vet enbart 12-timmars pass, blev det lite tidsbrist eftersom jag inte hade räknat med någon skoning OCKSÅ där på söndagen räckte tiden inte till riktigt.

Hon kändes dock fin på måndagen även om det är hopplöst att hitta någonstans att "träna" när vädret är som det är.

Dessutom sista loppet i morgon.

Ska köra i kvalet också som går 17.45 så det blir en lång travdag.

Sedan jobbar jag min sista helg på det (dagen lördag och söndag samt natt måndag och tisdag) innan jag går på tjänstledigt i tre månader.

Det ska bli väldigt skönt att leva på Parkin de här månaderna.
Det trodde jag aldrig jag skulle kunna göra men nu tar jag chansen, den kanske aldrig kommer tillbaka.

Det kostar ju lite men det får det vara värt.

"Junior" själv han vilar på månaden ut och verkar trivas med det.

Norma och Parkes fungerar bra i separata boxar, men "lill-fröken" höll dock på att skalla av mig näsbenet i morse.

Hon var väl extra ivrig och hade väldigt bråttom ut i hagen efter att hon (och de andra) fått stå inne och väntat medan jag körde hennes morsa. i morse.
Hon tyckte väl att jag helst skulle ha "sprungit" ut med henne, och när det gick för sakta för hennes smak så ruskade hon till med huvudet mot mig och gav mig en rejäl "dansk skalle" rakt över näsan och munnen på mig.

Det gjorde ont så in i helvetet (det är ganska mycket vikt och hårdhet i en hästskalle) och jag blödde lite ur snoken, men det verkar ha gått bra.

Jag tuppade aldrig av eller så och jag har inte speciellt ont i näsan nu efteråt heller.

Men nu över till roligare saker.

Om jag någon gång tvekat över Normas kapacitet som travhäst så fick jag återigen upp ögonen idag för vilken oerhört fin travare hon hade kunnat bli.

Efter sedvanligt trilskande under den första halvtimmens körning, så bara rätt som det var så bara la hon till sig i grejorna och travade på ett underbart sätt och det forstsatte hon med i ett par kilometer på sandbanan tills jag tog upp henne och vi gick hem.
Det är en fantastisk känsla att sitta bakom hästar med sån utsökt teknik.

Av alla hästar jag haft under senare år, är det bara brodern som kommer i närheten av den rytm och följsamhet hon visade upp idag.

Och då är hon så vind i korset att det är osannolikt.

Nu gick det bara i 2,20-tempo (jag hade GPS:en med mig) men känslan gjorde så att jag nästan blev tårögd, hur löjligt det än låter.

Synd bara att hon aldrig kommer att hålla ihop om jag skulle till och träna på riktigt.

Men jag blev ännu mer övertygad om att det är rätt att prova en kanonhingst på henne.

För övrigt var det intresant att lyssna till Stig H Johansson i tisdags. Han frågades ut av Bergsåkers Börje Andersson och det var en riktigt trevlig tillställning.

Det var någon som sa att det var fler människor där än det är på travdagarna nu för tiden.

Vi i publiken fick också chansen att ställa frågor. Under frågestunden märkte jag att många av de idéer och riktlinjer som jag själv arbetar efter, även används av Stig H.

Och det kändes ju upplyftande om inte annat.

Många brukar skratta åt mig att jag är så noga med hovvinklar och såna grejer, därför var det speciellt roligt att höra Stig prata om normala hovvinklar på framhovarna mellan 48-50 grader.

Enkla grejer som jag inte tror så många tänker på hur viktiga de är frör att minimera skaderisken och för att få hästarna att trava bra..

Jag har ju själv fått hästar hit hem med hovar som pekat åt alla håll.

En skillnad mellan båda bakhovarna på hela fem grader till och med. Och då kom hästen från en proffstränare dessutom.

Att hålla sig fräsch under såna förhållanden är nog lite svårt i längden skulle jag tro.

Men så är det.

det var allt för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar