torsdag 10 januari 2013

Inkörning påbörjad

Nu så har inkörningen av Parkes tagit sin början.

I förrgår "tvingade" jag med Anette ut att gå med och hålla i grimskaftet och vara "ledstjärna" åt fölet, medan jag gick bakom och höll i tömmarna.

Det var lite små tveksamheter i stallet innan då hon tjurade och inte ville ställa sig vid de "främre" kättingarna i stallgången. När vi väl fick ordning på det så gick det rätt så bra när vi väl kom iväg.

Anette gillar inte det här något vidare, men det var ju bra att hon ställer upp när det behövs.

Parkes ser ut som en drömhäst. Men frågan är om hon är det? FOTO: Amanda Persson ©

Idag så kom Amanda ut. Hon är ju mer "hästvan" och då gick vi en lite längre sväng.

Vid båda tillfällena så har Parkes fått gå "själv" på vägen hemåt. Hon har skött det hela med glans måste jag säga, även om hon naturligtvis gör lite små protester emellanåt.

Just att gå ut ur stallet åt "fel håll" mot för vad hon är van är nog största problemet som det verkar.

Men hon vänjer sig väl med det också så småningom.

Parkes sköter sig i alla fall något så när exemplariskt vid tömkörningen. FOTO: Amanda Persson ©

Amanda passade även på att hoppa upp på Norma och red på henne en sväng för att se om det gick.

Hon var bara tränsad men red barbacka och det var inga problem.

Jag ledde dem första biten, men hon är ju en så oerhört snäll häst så hem fick dom klara sig själv.

Det gick det med.

Norma N.Bell fixar att bli riden också. FOTO: Björn Persson ©
Vi fortsätter tömkörningen så mycket det går med Parkes, så får vi väl se när hon är mogen för vagn.

Danskan, Proud Bee har jag anmält igen och vi fick första spår i ett P21-lopp på Bergsåker nästa vecka.

Hon känns väldigt fin i träningen precis som Parkin som nu kommit igång på riktigt.

Vi hade ju väldig otur i senaste starten då vi först hamnade bra till i rygg ledaren i första sväng.

När sedan denne släppte till en häst som sedan stannade helt i sista sväng, kunde jag bara sitta och titta på alla som körde om oss i spåret utanför.

"Danskan" var pigg, och jag "touchade" i vagnen på han framför när jag tvingades hålla igen henne när det blev tvärstopp, och då tog hon några galoppsteg.

När vi väl fick fritt var ju chansen borta och vi sist.

Det var bara att glömma.

Hon var lite entömd på upploppet men det tror jag berodde på banan för hon känns som sagt väldigt bra här hemma efteråt.

Båda kändes faktiskt som "demoner" i "mastbacken" senast, och faktiskt för första gångerna någonsin så kan jag verkligen känna vilken klass det är på "junior".

Det är en vansinnig utväxling i honom när han tar i uppför backen, en utväxling som jag aldrig känt i någon häst tidigare.

Inte i honom förut heller ska erkännas även om han dragit iväg bra förut också.

Ska man ge sig på en jämförelse mot hur han var under förra årets vinterträning, så känns han betydligt bättre denna vinter. Och då ska man komma ihåg att han sprang in drygt 800 000 under 2012.

Jag ska inte påstå att han var så dåligt förberedd då heller, men det ska väl sägas att han kanske inte var hundra fräsch på hela förra vintern.

Då han kom hem på hösten 2011 var han nybehandlad och det bedömdes inte som om det behövdes något återbesök, utan bara vila efter den första behandlingen så skulle han bli fräsch.

Nu var han ju fortfarande lite halt vid böjprovet 5 månader senare, när han skulle till Henrik Svensson där i mars 2012.
Och blev han inte hundra av behandlingen där på hösten, så är det ju inte omöjligt att han kan ha varit lite småhalt under hela vinterträningen.

Det var en "svårsläckt" hälta som krävde lite tid, så vis av detta så kollades han dock upp denna höst och behandlades flera gånger till dess att han var helt haltfri igen.

Först då fick han fortsätta vila upp sig i en månad till.

Är han halt igen när jag ska lämna ifrån mig honom, då vet jag definitivt att det är jag som "tränat" på honom hältorna.

Nu tror jag inte att det är så, men det får vi ju se för det blir väl ett nytt böjprov innan han ska iväg härifrån så att vi vet att han är OK.

Som han känns nu så tror jag även 2013 blir ett bra år.

Men mycket brukar ju kunna hända.

Det är ju som sagt mycket som spelar in och i princip så är det bara ett "snesteg" från att allt rasar samman.

Jag hoppas på fortsatt tur för såväl ER som mig.

Nu kör vi på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar