fredag 4 januari 2013

Nu är det dags igen


I morgon lördag gör jag årets första start. Proud Bee blir först ut och om inget oförutsett inträffar så blir hon nog den enda hästen i min träning som startar i år.

Det ska vara möjligen då att Parkin kanske gör någon start i min regi senare i höst. Han känns för närvanade väldigt fin. Och när han tar i upp för backarna så känns det verkligen annorlunda mot för hur andra hästar jag kört känns.

Han är verkligen något speciellt.

Angående "Danskan" och morgondagen så är chansen till någon större framgång väldigt små. Det är nog så pass stor galopprisk som runt 80 procent skulle jag tro.

Fjärdespåret är nog det sämsta tänkbara då vändningen blir väldigt snäv. Det som talar för att det ska kunna gå ändå, är att vi kanske kan ta det väldigt lugn från början och direkt komma ner mot innerspåret när de andra hästarna ger sig iväg.

Då det bara är fem hästar på start, så kanske hon hinner trampa iväg skapligt ändå och hitta rytmen innan hon blir "överfallen" av någon av dem som kommer bakifrån.
Lyckas det så kanske vi kan få åt oss en slant i alla fall för det känns som om hon har lite form i alla fall.

Tränar även på med Norma som tar sig helt klart.

Drog i väg en repa på ett par hundra meter efter 18,5 enligt GPS:en, och det gick undan rejält, nästan så att man blir rädd.

Nu törs jag ju bara träna tempo och "mängdtränings-liknande" träning med henne med tanke på baknäna och hennes skevhet i bakkärran.

Backträning är ju inte att ens fundera på för hennes del.

Nu ska hon ju inte i tävlingsform, utan bara gå ner i vikt tills hon ska iväg på betäckning i slutet av maj, men det är ju roligt att hon visar upp lite "kapacitet"och inställning i alla fall, även om hon aldrig kommer att tjäna en krona på en travbana.

Fölet Parkes är ju väldigt skötsam och foglig, nu har hon provat selen också, sedan tidigare har hon haft huvudlag och bett i munnen. Hon har även provat med käk-bett.

Parkes har börjat vänja sig vid de grejer som behövs om man ska vara travhäst. FOTO: Björn Persson ©

I helgen kan det bli så att hon får sin första lektion tömkörning.

Vi skyndar långsamt.

Jag är ju ledig drygt två månader till men veckorna går fort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar