måndag 31 december 2012

Gott slut önskas er alla

 
Kör en liten avslutningsvariant på "årets" bloggande idag.

Hade tänkt skriva den här årsammanställningen lite tidigare i veckan, och utan tidsbrist, men nu sitter jag här klockan 17.00 på nyårsafton och försöker få till några rader.

Det blir ett lugnt firande i familjens tecken, båda döttrarna är hemma och det blir väl tre rätters och lite god dryck.

2012 har annars varit ett fantastiskt år som hästägare, ett halvhyfsat år som kusk och ett medelmåttigt år som tränare då jag bara haft en starthäst på träningslistan.


Parkin är ett affischnamn. FOTO: © Amanda Persson

Hästägarbiten är det ju Parkin som varit affischnamnet nummer ett och för Henrik Svensson sprang han in 832 500 kronor under 2012.

Med den summan är han "ändå" bara på 88:e plats bland alla travhästar i landet vad det gäller intjänade pengar.

Det har varit mycket omkostnader och investeringar i rörelsen, men det har ändå blivit en liten slant över och jag kan fortsätta att investera i det här med hästar tack vare honom, och har bokat snyggingen Chocolatier till Norma som åker ner till Menhammar i slutet av maj.

Att spara pengar "privat" är ju annars en omöjlighet när man driver detta i en jordbruksrörelse, men det gör inte så mycket utan det gäller att passa på att satsa medan det går.

Det kommer definitivt att bli sämre tider även för mig.

Och då kan det ju vara roligt att veta att man i alla fall fått chansen.

Det är Parkins förtjänst helt och hållet.


Proud Bee börjar ta för sig. FOTO: © Amanda Persson

Danskan Proud Bee har också gjort ett helt godkänt år. Det enda som egentligen fattas är om hon fått vinna ett lopp. 36 700 sprang hon in på sina 12 starter, med ett snitt på ca 3 000 kronor i månaden och per start. På den summan föder hon sig själv på om det bara handlar om att köpa mat.
Jämförelsevis så är hon på 98:e plats bland stona på
Bergsåker, med den summan intjänat under året.

Inget vidare prestation, egentligen alltså men det kunde ha varit mer med lite flyt.

Hon hade tre andraplatser under 2012 men med lite flyt så hade hon kunnat vinna alla tre.

Jag hoppas på ett bra år för hennes del nästa år, mina hästar har nästan alltid haft sitt bästa år som sexåringar och håller den statistiken i sig så är det hennes år 2013.


Norma och Parkes trivs i vinterlandskapet. FOTO: © Amanda Persson
Parkes fyller ju ett år och har ju därmed inte börjat tävla ännu och har ju framtiden för sig. Under 2013 händer det väl inte så mycket för hennes del heller, utan det är inkörning och bete, samt att hon ska börja träna"på riktigt" någon gång under nästa höst.

Om vi lämnar hästägar- och tränarbiten och går över till kuskdelen så har det gått betydligt bättre än 2011 men bara drygt hälften av vad jag körde in "toppåret" 2009.

Jag har varit "lånekusk" i fem lopp med tre olika hästar, det blev en tredje placering och en fjärdeplacering och sammanlagt 12 500 kronor in till de ägarna.

I år har jag dessutom kört alla starter själv med "Danskan" som är den enda häst jag startat med ur egen träning, och då har jag följaktligen kört in ytterliggare 36 700, vilket gör den sammanlagda summan av 49 200 inkört på 17 lopp, det gör ett snitt på ca 2900 per start.

Ungefär dubbelt så mycket som mitt "livsstidssnitt" som ligger runt 1500 kronor in per start.
Det är mitt tredje bästa "kusk-år" någonsin, så det får man väl acceptera som godkänt.
I min bok borde jag dock ha fått vinna något lopp för att jag skulle bli nöjd.

Det vill sig dock inte.
Platsprocenten ändå så pass hög som knappt 30 procent i år och det tror jag står sig hyfsat i statistiken, i alla fall om man räknar bort det faktum att det är vinsterna som räknas...
Jag borde ju vinna något lopp nästa år för att inte tappa sugen, men det verkar vara som det är som förgjort.

Bästa 2012:
1. Parkins fortsatta utveckling under året. Fyra vinster på V75 är ju knappast något man förväntar sig och Henrik Svensson fick därmed en plats i V75- mästaren (han vann tre V75-lopp till också) som körs på Åby inom ett par veckor.

2. Att Proud Bee lärde sig springa i kurvor och räddade tillbaka litea v de pengar jag lagt ut på i samband med köpet av henne. DET hade nog inte "danskjävlarna" och Robert Ericson räknat med när dom lurade på mig henne...

3. Fölet. Äntligen fick hon till ett levande föl, Norma och vilket praktexemplar sedan. Finns inget som jag kan klaga på ännu i alla fall vad det gäller lilla Parkes

Sämsta 2012:
1. Inget vunnet lopp i år - heller!

2. Robert Ericsons, Scantrav "affärsmoral" - det är inte bara en "hästköpare" som hört av sig till mig angående hur de blivit behandlade av herr Ericson. Förr eller senare kommer verkligheten i kapp de allra flesta.

3. Böter - Förmodligen så bedöms vi alla olika här i livet och inom travet bedöms jag speciellt olika som det känns . Finns det böter att dela ut så nog fan fastnar dom på mig...

Nu tar jag nya tag och jag hoppas verkligen jag presterar bättre än någonsin 2013.

Gott slut till er alla, men framförallt ett Gott Nytt År

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar