måndag 3 december 2012

Bottennapp

Lördagen blev ett bottennapp.

Danskan hade för lite spring i benen och jag körde väl också lite för fort för att hon skulle "palla", med tanke på förutsättningarna. I normala fall tror jag att hon varit med på linjen trots tempot då jag kört både snabbare och hårdare med henne tidigare utan att hon kvällat in som nu.

Hon blev väldigt stum på bara några steg i sista sväng.

Nu var ju inte banan den bästa heller och lite moddigt var det väl också på innerspåret och framskor är väl inte hennes melodi riktigt det heller.

Sedan kan det ju vara så att jag hade för dåligt broddat också.

Jag var egentligen inte speciellt förvånad ändå att hon inte skulle räcka. Främst med tanke på hur lite "riktig" träning jag kunnat ge henne på slutet, då det varit nästan omöjligt att verkligen träna med mina förutsättningar.

Dessutom hade hon ju bara ett banjobb i sig och inga starter sedan mitten på september.

Jag hade ju hoppats på pengar i alla fall men nu blev det som det blev.

Att jag fick 1200 i böter för snäv körning in i första sväng kändes dock inte riktigt OK. Jag ska inte säga att jag förföljs av måldomaren på Bergsåker, men man brukar så gott som alltid hitta någonting att bötfälla mig för.
Det var ju många som blev brydda i alla fall.

Dom i tornet vill kanske attt jag ska lägga av?

Eller så är jag väl bara för dålig på att köra.

Än så länge har man ju råd att hålla på, men det börjar kännas.

Jag fortsätter väl att köra ändå. Alla amatörer kan ju inte lägga av om sporten ska överleva.

Träningsmässigt ser det i alla fall bättre ut framöver nu när snön kommit,

Jag hoppas i alla fall att hon ska vara bättre nästa gång hon kommer ut.

Kan bli om fjorton dagar på Bergsåker igen.
Vi får se om jag har råd...

Hon ska vaccineras först och det kan ju sätta ner henne även det.

Igår körde jag Parkin för första gången. Det var roligt att sela ut honom för försra gången sedan i mars för min del. Han kändes pigg och glad, men vi körde bara i skritt och det blev väl en dryg halvmil.

Inte så mycket men vi tar det lugnt i början.

Tanken är väl en tur varannan dag nu i december, han får väl börja jogga på lite i slutet på veckan.

Norma kör jag lite då och då. Hon konstrar och håller på första tjugo minuterna ungefär, innan hon lägger till sig och sedan rör hon sig fint. Jag hoppas hon tappar några kilo på de här turerna.

Det är väl den förhoppningen jag har

Parkes är fortfarande svullen i sin vänstar bakkota. Jag har snackat med Veterinär Gunnar Rangul så han skulle komma ut på onsdag och kolla. Han har ju bra utrustning i bilen, så han kan ju både röntga och köra ultraljud om det skulle behövas.

Det är ju lite oroande att svullnaden inte ger sig. det har ju gått 8-10 dagar nu.

Idag början min tjänstledighet på riktigt.
Det känns skönt.

Avslutar med att gratulera Håkan och Carina för segern i fredags med "Rally-Kalle" aka Sunset Rally som jag sålde till dom i fjol höst.

Hästen har haft en stigande formrad på slutet och nu med perfekta förutsättningar kunde han vinnna mycket enkelt efter en stabil insats.
Det är alltså tryggt att köpa häst av mig ;)

Jag säljer vinnarna och behåller skräpet själv...

Skämt åsido, dom har gjort ett bra jobb med "Kalle" som inte var den stabilaste av hästar.

2 kommentarer:

  1. jamen tack för att jag fick köpa honom , han har ju varit mystiskt halt under hösten men när vi var till en finsk veterinär i Uleåborg så hittade han felet , efter det så har han kännts allt bättre o så fin som han var i fredags tror jag han aldrig varit. Dessutom så hade han mest gått tryckvagnsträning , dvs tung träning, så han borde rimligtvis vara lite bättre nästa gång som blir den 21/12.Ska nog oxå ta tjänstledigt nu när Rally har börjat leverera

    SvaraRadera
  2. Det gör du rätt i Håkan ;)

    SvaraRadera