tisdag 18 december 2012

Lönebidrag från Danskan

I fredags valde jag att köra på chans och det gick ju rätt så bra då vi slutade trea efter sen lucka.

Danskan var klart bättre med ett lopp i kroppen och gjorde vad hon kunde. Det var bra av henne att bidra med ett litet "lönebidrag" till mig som är helt utan "inkomst" i de tre månader som jag är tjänstledig.

Det var nog maxutdelning med en tredjeplats även om hon bara var en knapp längd ifrån.

Förhoppningsvis så var det några som fick igen lite extrajulpengar på spelet då jag delade ut nästan sex gånger pengarna på plats.

På skoj så har jag precis kollat upp hur det ser ut "ekonomiskt" i år för dem som spelat 10/10 på mig i de lopp jag kört.

Utfallet har då blivit 212,60 öre tillbaka på 340 satsade kronor.

En liten förlust alltså.
Men de som enbart spelat 10 kronor plats har dock gått 42 kronor plus.

Rätt bra statistik skulle jag tro, även om man jämför med många proffs.

Det är dock lite konstigt att jag "aldrig" vinner trots att jag "platsar" så pass ofta.

Det är väl "killer-instinkten" som saknas kanske?

Nu har jag mest troligt kört färdigt för i år, så det är väl bara att ta nya tag och hoppas att det kommer någon kuskseger nästa år istället.

Hur som helst så är det fortfarande roligt det här med trav, även om jag ibland blir lite less även jag.

Efter helgens V75Romme har det diskuterats om diskningar efter att Robert Bergh fråntagits segern i ett av loppen.

Varvet från mål gick "Bergharn" ner i andra par utvändigt där det inte fanns plats riktigt och skapade sig på så sätt en en fördel.

Kusken hade en åsikt och domarna hade en.

Precis som det brukar.

Problemet som jag ser det, är att domarna har väldigt ofta en helt annan uppfattning än de som kör loppen.

Nu har jag ju aldrig blivit diskad själv för trängning, men med tanke på HUR ofta jag får böter för smågrejer, så känns det nästan som om att risken är överhängande att de i tornet gärna hittar något, den dag jag väl är först i mål.

Att de tankarna dyker upp i huvudet på en i ett sånt här läge, är ju för att man kanske inte tycker att domarna bedömer alla kuskar efter samma mall, och då är vi inne på nästa tankegång.

Kommer alla bedömas lika framöver då?

Nej, det tror jag inte.

Och då blir det genast mycket besvärligare igen.

Om exempelvis som nu får böter för något man gör eller inte gör, och man inte är helt ense med domarna om, kan man ju ändå "köpa detta" om man ändå får "något" med sig, så att säga.

Det kommer ju aldrig att gå framöver.

Och precis som i brottningsvärlden så tror jag att följden blir mycket mer "skit" att försöka reda ut.

Och ännu fler som tappar sugen på travet.

För att inte tala om spelarna som just nu lämnar travet snabbare än råttor från ett sjunkande skepp.

Nej, det man håller på med nu håller inte.

Bästa (men egentligen omöjligaste) sättet att komma tillrätta med detta, om man absolut ska ge sig på bedömningar och inte bestraffningar, vore om man direkt diskade det ekipage som stört någon.

Precis som man idag gör vid en för lång galopp.

Om diskningen skedde direkt under loppet via högtalarna så att både häst och kusk direkt blev varse om att man inte ska fullfölja loppet skulle det ju bli enklare för alla inblandade.

Fel eller rätt går ju att diskutera även här men det blir i alla fall enklare.

Måldomarna har ju en helt annan vinkel och skulle man missa att "hänga" någon före 500 meters pålen kan man ju ändå alltid utdela böter.

Ska man absolut diska för saker som händer tidigare än ca 500 meter före mål så tycker jag det ska det vara snabba beslut. Och då behöver man inte"förutspå" eventuella loppresultat i efterhand heller.

Och så grova störningar som den i lördags "hittade" dom ju knappast först på filmen i efterhand heller, den manövern såg väl dom som alla andra i samma sekund som det hände.

Det är ju fullsmockat med folk i tornen så det borde dom hinna med under resans gång.

Fel kommer det att bli ändå.

Det är vad jag tycker i alla fall.

God Jul på er där ute

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar