onsdag 17 april 2013

Nu är vi på gång

I förrgår måndag var det full dag.

Redan på morgonen var jag och "Agent 007" (James Bond ni vet) till Bergsåkerskliniken och gick igenom skadan på vänster bakben.

Quantum Farms skulle ju stå för undersökningen och det kändes ju bra i alla fall.

Nu gick det ju rätt bra även om det tar ett tag innan hästen är helt hundra igen.

I bästa fall är svullnaden så gott som borta på fjorton dagar. Det fanns ett viss "men" med i bilden och minskade inte svullnaden så kanske man måste in och tappa ur vätska ur benet.

Nu är det som en liten påse på framsidan av skenbenen och det är den man i såna fall måste tappa ur om det inte ger sig själv.

Det var köra motion, smörja in och bandagera som gällde närmaste fjorton dagarna.

Igår körde jag honom för första gången och det var en väldigt fin häst. Nu var han ju nyskodd och det på ett sätt som han definitivt inte varit förut (i alla fall såg det inte ut så på hovarna) och han "knackade lite sko" i början.

Annars var han väldigt fin att köra på hemmaplan i alla fall. Den hetsighet och stress som han visat i loppen på ATG-live syntes inget av nu i alla fall.

Det blir väl säkert annat när vi ska till att starta antar jag, men han var annars riktigt följsam i tömmarna och även om han var sugen att springa då och då, var det aldrig några problem att få honom att fortsätta skritta.

När jag körde honom idag gick han dock helt perfekt och om jag jämför med exempelvis Prevenue som de också sa var hetsig när hon kom, så är jämförelsen inte ens på samma planet.
Quantum Bond under dagens träningstur. Foto: Björn Persson ©

Det här är en fin häst som jag hoppas ska fortsätta vaa det även sedan.

Lite fundersam är jag dock inför hur han uppträder på banan då man kört honom med halsplatta i loppn och det är ju i det här fallet för att man inte ska kunna "kväva" honom när man tvingas ta i honom om han blir för het.

Nu var ju "Danskan" också rätt "pigg" innan loppen i början när hon kom hit, men hon lugnade ju ner sig efter ett tag här, så jag har förhoppningar om att den här också blir tryggare ju mer han fått ha med mig att göra.

Han blev även klippt och tvättad under måndagen, och även om jag fick rådet av några välmenande personer om att inte klippa honom av olika, förvisso goda anledningar, så kändes det ändå som om rätt beslut fattades även i efterhand.

Det ser ut som en helt annan häst och bara sedan i måndags så har nästan alla små sår och "fjäll" försvunnit.

Hela hästen ser ut att trivas med sig själv på ett annat sätt än när han kom förra veckan.

Idag sprang han till och med omkring ute i snön som han tidigare undvikit, och "brallade".

Härligt att se!

Även Parkin var härlig att se när han gick ett banjobb även det i måndags.

Henke körde en annan häst invändigt och skötaren Hanna Svensson fick köra sin passhäst.

Det strulade med klockan för mig, men efteråt sa Henrik att dom kört 20 första varvet och 18 hela andra, vilket följaktligen ger en sluttid på 19/2000 meter.

Hannna flinade med hela ansiktet och alla var mer än nöjda.

Även igår var hästen omärkt av banjobbet så nu blir det årsdebut nästa onsdag på Solvalla.


Parkin vilar upp sig i stallet på Bergsåker efter värmningen. Foto: Björn Persson ©
 
Anmälan i morgon och det är väl bara att hoppas på skapligt läge i alla fall.

Spännade värre även det hur som helst.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar